פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
השמש תהיה מקור האנרגיה העיקרי
21/11/2015 17:41

ראיון עם ד"ר איוואלד ברונס, מנהל יחידת תמורות באנרגיה (Energy transition) חברת SHELL ההולנדית. היחידה עוסקת בתחזיות ארוכות הטווח של משק האנרגיה. תפקידה הוא לחזות את השינויים הטכנולוגיים והכלכליים בענף, על מנת שחברת הענק הבינלאומית תדע להיערך לקראתן מבעוד מועד.

 | הדר חורש |

ד"ר איוואלד ברונס,  מנהל יחידת תמורות באנרגיה (Energy transition) חברת SHELL ההולנדית. היחידה עוסקת בתחזיות ארוכות הטווח של משק האנרגיה. תפקידה הוא לחזות את השינויים הטכנולוגיים והכלכליים בענף, על מנת שחברת הענק הבינלאומית תדע להיערך לקראתן מבעוד מועד. ברונס, ישתתף לצד בכירי הענף בישראל ובעולם בוועידת אנרגיה ועסקים שתפתח ביום שני בתל אביב. יש לו חדשות שאולי לא ינעמו למי שצופים לקיצם הקרוב של מקורות האנרגיה המאובנים. אלה, הוא אומר, יישארו אתנו במשך עוד כמה עשרות שנים. אבל למי שיש סבלנות להמתין עד שלהי המאה הנוכחית, צפוי עולם ירוק ומעניין יותר, לפחות בכל מה שקשור לאנרגיה ממקורות מתחדשים.

לכמה שנים יספיקו מקורות האנרגיה המאובנים?

מקורות האנרגיה הקונבנציונאליים, פחם, נפט וגז יתקיימו הרבה מעבר לשנת 2050. הביקוש לאנרגיה צפוי לגדול בשיעור הקרוב ל-80% במהלך 40 השנים הקרובות. הגידול בתחום האנרגיות המתחדשות יהיה אמנם דו ספרתי, אבל יש עדיין הרבה ביומסה מסורתית, כמו למשל הסקה בעץ, שיש להחליף אותה במקורות אנרגיה מודרניים יותר שבהם ישתמשו במשקים המתפתחים. אנחנו צופים שבשנת 2060 יסופקו לפחות שני שלישים מהאנרגיה העולמית באמצעות פחם, נפט וגז טבעי.

האם אנרגיות מתחדשות יוכלו אי פעם לשמש תחליף מושלם למקורות מאובנים?

אנרגיה מתחדשת יכולה להחליף אנרגיה מאובנת. אין מחסום טכנולוגי לכך. לשם כך נדרש שילוב מקורות אנרגיה כמו  שמש, רוח, ביומסה, מקורות הידרו אלקטריים מים וגיאותרמיקה, ומערכות לאיחסון אנרגיה במקום שבו יש צורך בכך. נדרשת לכך מחשבה רבה. הרחבת השימוש בחשמל בחברה שלנו יהיה חלק מהעניין: תחשוב על מכוניות חשמליות, למשל.

איחסון אנרגיה והפצתה יכולים להיות גם באמצעות מימן ולאו דווקא באמצעות חשמל. השינוי בצורת האנרגיה הוא תהליך  ארוך טווח, שצפוי להמשך עד לעשורים האחרונים של המאה הנוכחית.

מה אם כן יהיו מקורות האנרגיה של העתיד?

אני סבור שבסופו של דבר, תהיה השמש למקור האנרגיה העיקרי בעולם. אבל יהיו הבדלים מקומיים. הרוח, תהיה למשל מקור אנרגיה מרכזי במדינות הים הצפוני. אנרגיה הידרו אלקטרית תהיה מקור האנרגיה של מדינות הרריות ועשירות במים כמו למשל באלפים. ויש כמובן את "הקלף המשוגע" של הכוח הגרעיני, שמקורו בהיתוך, ולא בביקוע האטום.

אנרגיה לא חשמלית, כמו חימום או קירור, משאבות חום ומקורות גיאותרמיים צופנים בחובם פוטנציאל רב. מקורות טבעיים יהיו חלק מהמעבר הממושך לשימוש בלעדי באנרגיה מתחדשת, שכן הם מקורות אנרגיה גמישים מאד הנמצאים ברחבי העולם. הם נקיים ופולטים כמות מזערית של פחמן.

מחירי האנרגיה הפוסילית תנודתיים מאד. האם המחירים הנוכחיים יישארו אתנו או שאתה צופה התייקרות?

הכל תלוי בהיצע ובביקוש בשוקי האנרגיה. הכלכלנים מסתכלים על העלות השולית של חבית הנפט כדי לקבוע את מחיר האנרגיה. מלאים, קצב הפקה משתנה ופוזיציות בשוק עשויים לגרום לתנודות במחירים ועשויים לגרום להחרפת התנודתיות. מי זוכר היום שבסוף שנות השמונים היה מחירה של חבית נפט 10 דולר? הזיכרון שלנו קצר, אבל במהלך העשורים האחרונים ראינו שינויים עצומים במחירי הנפט שנגרמו כתוצאה משינויים קטנים בביקוש או בהיצע.

האנרגיה של העתיד עשויה להיות אפילו יקרה יותר אם לא נפתח טכנולוגיות חדשות ונישען על הטכנולוגיה הקיימת. מחיר האנרגיה עשוי לרדת באמצעות חדשנות ופריצות דרך טכנולוגיות בכל חלקיה של שרשרת האנרגיה.

איזה תפקיד ימלאו חברות האנרגיה בחיפוש אחר מקורות אנרגיה טובים ונקיים יותר?

לחברות האנרגיה פנים רבות ומגוונות. חלק מהן ידבק בליבה, כגון כריית פחם, חיפושים והפקה של נפט וגז. חברות אחרות ימציאו מחדש את עצמן ויעברו לפתרונות דלי פחמן ובהמשך לאנרגיה ללא פחמן כלל, כולל אגירת פחמן ואיחסונו למען מקורות קונבנציונאליים. יהיו כמובן גם "ילדים חדשים ברחוב" ללא עבר, שפשוט ייסדו תעשיות חשמל ואנרגיות מתחדשות, שישמשו למשל בתעשיית הרכב.

האם אנחנו רואים את סופו של ארגון מפיקות הנפט (OPEC )?

הנפט היום מהווה כשליש מהביקוש לאנרגיה ולכן זהו מקור האנרגיה הגדול ביותר שבשימושנו, אבל הביקוש לנפט אינו גדל במדינות העולם, למעט המדינות המתפתחות. בהפקת חשמל, חימום ותנועת רכבים קלים הנפט מפנה את מקומו למקורות אנרגיה אחרים. תחבורה כבדה כמו משאיות, אניות ומטוסים, ותעשיות פטרוכימיות המייצרות פלסטיק עדיין מבוססות על נפט. אבל גם אלה משתנים: גז טבעי נוזלי לאניות ומשאיות, וביו פלסטיק ממקורות מתחדשים יתחרה בפלסטיק המיוצר מנפט. כל זה ישפיע על מאזן הביקוש וההיצע שיכריע את הרלבנטיות של ייצור הנפט מול השווקים.

איזו מדיניות צריכה ממשלה ליישם כדי לשמור על תחרותיות בעולם של מקורות אנרגיה משתנים?

תמיד יש את שלושת ה A: Accessibility (נגישות) Affordability (במחיר סביר) Acceptability (בהסכמה) . המדיניות צריכה להגיע לאיזון הנכון: משאבים מקומיים מול יבוא, מחיר נמוך מול משאבים איכותיים, מקורות אנרגיה מוערכים מול כאלה המעוררים התנגדות מהיבטים שונים כמו פליטות, רעש, סכנות בריאותיות בטיחות והיבטים אסתטיים. התחלופות עשויות להיות רבות. אפשר לחיות בריכוזים גדולים עם מערכת ייצור אנרגיה מבוזרת, המחוברת באמצעות רשתות חכמות. פתרונות אופטימליים ישתנו מאזור ולאזור ויתפתחו במרוצת הזמן.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy