פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
לווייתן חתמה על מזכר הבנות עם דולפינוס
25/11/2015 11:33

שותפות לוויתן מדווחת כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת דולפינוס המצרית לאספקת עד 4 BCM בשנה לשוק המצרי המקומי, לתקופה של 10-15 שנה. תנאי העסקה הם אספקה על בסיס מזדמן (interruptible) והיא מותנית בין היתר באישור מתווה הגז.

 | חדשות האנרגיה |

אם תצא העסקה לפועל יסופק הגז ככל הנראה באמצעות צינור EMG שנבנה לאספקת גז ממצרים לישראל. פרסום העסקה במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה על מתווה הגז עשוי לספק רוח גבית לתומכים באישור מזורז של המתווה.

מכתב הכוונות בין דולפינוס לשותפות לוויתן מצטרף לשורה של הסכמים אזוריים בתחום האנרגיה ושיתופי פעולה אסטרטגיים וכלכליים בין המדינות ישראל, קפריסין ומצרים. שלשום דיווחה חברת הענק British Gas על רכישת 35% ממאגר אפרודיטה הקפריסאי מידי נובל אנרג'י, תוך יצירת שותפות במאגר אפרודיטה בין החברות דלק קידוחים, אבנר, BG ונובל אנרג'י, וזאת בהתאם לשיתוף הפעולה האסטרטגי בתחום האנרגיה בין המדינות קפריסין ומצרים.

במקביל, שותפות לוויתן ממשיכה לנהל מגעים להשלמת חוזה ייצוא הגז למתקן ההנזלה של BG במצרים. במסגרת מזכר ההבנות, שותפות לוויתן תספק ל-BG 7 BCM גז טבעי בשנה, לתקופה של כ-15 שנה. בנוסף, שותפות לוויתן חתמה על מזכר הבנות עם חברת החשמל הירדנית (NEPCO)  לאספקת 3 BCM בשנה לתקופה של 15 שנה.

שותפות תמר צפויה להתחיל בייצוא הגז בפועל למפעלי הברומיין ולחברת ערב פוטאש בצדו הירדני של ים המלח כבר בשנת 2016, וממשיכה בניהול המגעים להשלמת העסקה עם יוניון פנוסה הספרדית (UFG) שמחזיקה במתקן להנזלת גז במצרים.

יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור: "ההסכמים לייצוא גז ישראלי לירדן ומצרים הם ההתגלמות של השלום הכלכלי. תגליות הגז יאפשרו לחזק את מערכות היחסים של ישראל עם המדינות השכנות ולהשפיע על חייהם של מיליוני אזרחים ברחבי האזור. אנחנו ממשיכים להיות מחויבים לפיתוח תגלית לוויתן ולפרויקט הרחבת תמר, במטרה ליצור ביטחון אנרגטי לישראל ולמדינות השכנות".   

מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו:  "הפוטנציאל האזורי מתממש, ותגליות הגז הישראליות עתידות לשחק תפקיד מפתח בעיצוב משק האנרגיה האזורי. העסקה עם דולפינוס היא הוכחה נוספת לתועלות המדיניות והכלכליות שניתן להפיק באמצעות שיתופי פעולה אזוריים בין מדינות וחברות אנרגיה. המשק המצרי צמא לגז הן למשק המקומי והן לייצוא. מצרים עתידה להפוך למרכז אנרגיה אזורי (Hub), תוך שיתוף פעולה אסטרטגי עם שותפויות לוויתן ותמר, והמדינות ישראל וקפריסין" 

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ, מברך על הסכם המסגרת לאספקת גז למצרים.

הסכם המסגרת מוכיח פעם נוספת את חיוניותו של מתווה הגז מבחינה כלכלית ומבחינה מדינית גם יחד.

כפי שהדגשתי בשבועות האחרונים, הטענות שגילוי שדה הגז zohr במצרים מבטלות את הנחות היסוד של מתווה הגז, אינן נכונות. מבחינת ישראל, יש כאן לא רק הזדמנות כלכלית לפתח את שדה הגז לוויתן, אלא גם בפעם הראשונה לבצר את הסכמי השלום עם מצרים וירדן באמצעות זיקה כלכלית בעלת משמעות מדינית אמיתית. כל זה לא היה מתאפשר ללא ההתקדמות העצומה בגיבוש מתווה הגז והתחושה באזור שלנו ובעולם כולו, שלאחר קיפאון של שנים, ישראל מתכוננת ברצינות לפתח את מאגרי הגז שהתגלו בעומק הים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy