פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הסכם דולפינוס – סנונית ראשונה
25/11/2015 14:25

לירן לובלין, אנליסט האנרגיה בית ההשקעות IBI, סבור שהסכם דולפינוס שחתמה שותפות לווייתן הוא בעל חשיבות רבה . להלן תגובתו לפירסום:

 | חדשות האנרגיה |

הבוקר פרסמו שותפויות לוויתן כי הן חתמו על מזכר הבנות בלתי מחייב לייצוא גז מהמאגר לקונסורציום של צרכנים במצרים – דולפינוס.

אם השם נשמע מוכר, זה מפני שמדובר באותו לקוח שחתם על הסכם דומה מול שותפויות תמר.להלן פרטי ההסכם שפורסמו:

תקופת החוזה 10-15 שנים. כמות מקסימלית 4 BCM בשנה, כלומר מדובר בכמות מקסימאלית לכל תקופת ההסכם של 60 BCM.מחיר הגז כמובן לא צוין אך מדובר בנוסחת מחיר דומה למזכרי ההבנות הקודמים שנחתמו, הכוללת מחיר רצפה מחיר תקרה והצמדה למחיר חבית Brent/

להערכתנו סה"כ שווי העסקה בהנחת כמויות מקסימאליות ומחיר של 5$ עומד על 10 מיליארד דולר.

התשתית שעל בסיסה יוזרם הגז היא צינור הגז של EMG

 בנקודה זו חשוב להתעכב על הייחודיות של ההסכמים מול דולפינוס. הסכם האספקה במזכר ההבנות של תמר הוא על בסיס Interruptible , שמשמעותו היא שהצדדים מנצלים את השעות שבהן הצינור לא עובד בתפוקה מלאה, והגז המדובר מוזרם על בסיס המקום הפנוי. למעשה לשני הצדדים אין התחייבות למכור/לקנות גז וכל יחידת אנרגיה נוספת שעוברת בצינור היא בגדר "בונוס" לשותפות.

במקרה של ההסכם המדובר מול שותפות לוויתן ייתכן והאספקה תהיה על בסיס Uninterruptible  עם סעיף Take or Pay מאחר ועל פי תוכנית הפיתוח (שטרם נסגרה), תישאר מספקי קיבולת בצינור לספק גז על בסיס מחייב.

אם אכן זה המצב, הרי שמדובר בחדשות מצוינות ומלבד התוספת להכנסות המאגר החוזה יכול לספק רמת ביטחון נוספת לבנקים לצורך סגירת המימון לפרויקט.

בהיבט ההשקעה שותפות לוויתן בדיוק כמו שותפות תמר תתבסס על צינור הגז של EMG (תמורת תשלום כמובן) אך לא מדובר בהיקפי השקעה מהותיים ועל פניו מדובר בהסכם נטול סיכון פיננסי.

מה הלאה? כמובן שנדרש אישור המתווה, קבלת החלטת השקעה, חתימה על הסכם עם הולכה מול נתג"ז והסכם הולכה מול EMG.

חשוב לציין שהחתימה על ההסכם מגיעה בתזמון שבו המצרים מתחילים לדבר שוב במונחים של עצמאות אנרגטית וההסכם הזה מצנן מעט את הביקורת שטוענת שמצרים לא צריכה את הגז מישראל.

לסיכום, מדובר בהסכם מאוד מעניין, אטרקטיבי מבחינה כלכלית וחשוב למאגר לוויתן. בנוסף, אנו סבורים כי זוהי סנונית ראשונה בדרך לחתימה על חוזים נוספים וחזרת מאגר לוויתן למסלול הפיתוח.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy