פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
לנגוצקי: אסור לייצא גז
25/11/2015 14:30

הגיאולוג יוסי לנגוצקי נשא היום את הנאום המרכזי בישיבת וועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה באישור מתווה הגז.

 | חדשות האנרגיה |

לנגוצקי פתח את דבריו בהתקפה על יו"ר דלק אנרגיה גדעון תדמור, שאמר בוועידת אנרגיה ועסקים כי דלק לא קיבלה את המאגר על מגש של כסף, וסיכנה הון רב בהחלטה לפתח אותו.

"כבר ב-1999 ביקשתי זיכיון על שטחי ים שאיש קודם לכן לא ביקש סיפר לנגוצקי לחברי הוועדה "עבדתי עם בריטיש גז על פיתוח הפרוספקט ולאחר שהבריטים עזבו באתי לגדעון תדמור וחברת דלק והצעתי להם להצטרף. לשמחתי דלק נענתה ושנה מאוחר יותר הגיעה נובל אנרג'י. הם קיבלו פרוספקט מבושל בחינם, ואם זה לא מגש של כסף אני לא יודע מהו מגש של כסף".

לנגוצקי אמר לחברי הוועדה שעל פי ההערכות לא ימוצו מאגרי הגז בישראל בתוך 20 שנה, ולכן אסור להרשות את יצוא הגז. "אני קורא לזה ימ"ח הגז הלאומי. מדאיג ששומרי הסף נעלמו. על הממשלה להבטיח ביטחון אנרגטי של 50 שנה ולכן אסור לייצא גז מלווייתן וגם לא מ"ק אחד מתמר. אני מודע לכך שאני עומד יחיד מול כוחות אדירים, אך אמשיך להגיד את דעתי שהמדינה מוכרת את עתידה בנזיד עדשים". אמר לנגוצקי.

לנגוצקי גם תקף את החלטת הממשלה לוותר על חיוב חבות הגז להניח צינור נוסף מתמר. "יש להניח מיד צינור גז נוסף מהמאגר לחוף עכו מבלי להתחשב בהתנגדות הארגונים הירוקים" אמר לנגוצקי.

בהתייחסות לאפשרות שיימצאו בישראל מאגרי גז גדולים נוספים אמר לננגוצקי כי אין בשטח ישראל מבני קמר נוספים כמו תמר ולווייתן. עם זאת אמר לנגוצקי שנוכח תגלית הגז האחרונה במצרים, במבנה של שונית אלמוגים "בהחלט ייתכן שזה יימצא גם אצלנו או בקפריסין, אבל בינתיים זה עוף מעופף באוויר".  

ח"כ דוד ביטן אמר כי העולם מתפתח וכי בתקופה כל כך ארוכה ייתכן שימצאו תחליפים לנפט ולגז הטבעי, ואם לא נשתמש בו כיום נפסיד. הוא ביקש מלנגוצקי להתייחס לכך, ואמר שצריך לבחון גם התפתחויות כאלה כשמסתכלים 50 שנה קדימה. לנגוצקי השיב כי הוא "כבר ראה הכל, מחירים עלו וירדו והיו טענות שהנפט בעולם עומד להיגמר אבל הכל קשקוש בלבוש – אין שום סיכוי שב-10-20 השנים הקרובות יחליפו את הנפט".

 ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי צריך להבהיר לדרג הממשלתי שההצבעה על בכנסת הייתה לא על המתווה אלא על הודעת ראש הממשלה, ואין לה תוקף מחייב וגם למתווה אין עדיין תוקף מחייב ללא קיום ההתייעצות לפי סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים. "אנחנו בשלב שיש לנו לא רק זכות אלא חובה חוקית לקיים את הדיון, ולא רק שהוא לגיטימי והכרחי אלא שזו חובתנו לקיים אותו ויכול להיות שהשר שטייניץ צריך לקבל תזכורת ברורה לכך", אמרה. היא הוסיפה כי היא "תמהה על  התנהלות הממשלה בעניין, כי אם הדיון לא ימוצה עמדתם תהיה הרבה יותר חלשה שהעניין יגיע לערכאות משפטיות".

מתאמת פעולות הגז בחברת מורגאנטי, ג'ינה כהן, אמרה כי באירופה יש 28 מדינות והם קונים 450 BCM כש-60% מתוך זה נרכש משתי חברות. לדבריה, גז הוא בדרך כלל משאב שמסופק על ידי מונופול. היא הוסיפה כי במתווה נעשה איזון בין המונופול ללקוחות, במסגרתו הלקוחות בישראל יוכלו לקבל את הגז במחיר היצוא אם המחיר העולמי יהיה זול יותר. היא הוסיפה כי פיקוח על המחיר לא יעבוד, ומה שיקרה זה או שהמחיר יהיה נמוך מדי או שהוא יהיה גבויה מדי.

מנכ"ל אדם, טבע ודין, עמית ברכה, טען נגד פסקת היציבות הרגולטורית ואמר כי היא עוסקת בניסיון למנוע הפרדת רשויות. "הפסקה הזו, בים של כאוס תרתי משמע, לא תאפשר חקיקה שתגן על הסביבה ובריאות הציבור. עד היום אין חקיקה שנוגעת למים הכלכליים של ישראל ובמקרה של אסון הדבר יהיה כמו בעברונה – שהציבור הוא שישלם מכיסו על הנזק", אמר. הוא הוסיף כי "ההליך כולו נגוע בפגיעה אנושה בכללים בסיסיים דמוקרטיים וזה לא יעמוד במבחן בג"ץ".

. נציג הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, הכלכלן נחום גוטנטג, אמר כי במטה הגז אין שמאל ואין ימין, ואף ציין כי הפורום לא ממומן על ידי הקרן החדשה. ח"כ יחימוביץ העירה כי מה שהוא אומר בעצם זה שהוא אי ימין שמתנגד למתווה. גוטנטג הוסיף כי ההתחייבות הרגולטורית היא חריגה, אנטי דמוקרטית ותמנע מהשלטון לפעול למען אזרחי ישראל. הוא קרא שלא להפעיל את סעיף 52 ולא לתת פטור מהסדר כובל, וכינה זאת "עקיפת סדרי שלטון תקינים".

יפה פרידמן מהעמותה לכלכלה בת קיימה אמרה כי אם מדברים על ביטחון צריך לדאוג קודם כל לביטחון אנרגטי. לדבריה, כדי לענות על צרכי המשק ישראל צריכה את כל הגז שמצא בתמר ולווייתן ואסור לה לייצא.

ח"כ יואב קיש העיר כי "בלי יצוא לא יהיה גז, לא יהיו הכנסות ממסים ולא יהיה כלום". פרידמן קיבלה חיזוק מהגיאולוג יוסי לנגוצקי, שתמך בעמדתה ואמר כי לא יהיה יצוא אבל יהיה גז למשק ל-50 שנה.

ח"כ שרן השכל התפרצה לדברים ואמרה כי היא לא מבינה את התנגדות הארגונים הסביבתיים למתווה. "האנרגיה של הגז לא הכי נקייה ואני לא מבינה למה הם לא פועלים לפתח אנרגיות מתחדשות ולא משקיעים שם את הכסף והמאמץ", אמרה. בעקבות זאת התפתח עימות קולני בינה לבין ח"כ תמר זנדברג וחברי כנסת נוספים.

זנדברג אמרה כי השכל לא צריכה לבוא בטענות לארגונים הסביבתיים, ששנים מנסים לקדם מעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת, אלא לממשלה ולראש הממשלה שהוא מהמפלגה שלה. היו"ר כבל קטע את הוויכוח בניהן והוציא את שתיהן מהאולם. "לא באנו לפתור את כל הבעיות של מדינת ישראל ולא באנו לדיון באנרגיות מתחדשות", אמר.

הוועדה תמשיך לדון במתווה הגז ואישורו לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים ביום ראשון הקרוב.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy