פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
משבר במיזם הסולארי ניצנים
29/11/2015 18:01

חשש לעתיד הפרויקט הסולארי באשלים ומפעל ריוגלס בבית שמש נוכח הקשיים של חברת אבנגואה הספרדית. בסוף השבוע דיווחה חברת שיכון ובינוי כי אבנגואה עומדת לבקש צו להקפאת הליכים מנושיה. אבנגואה החלה בהליכי פשיטת הרגל ביום רביעי האחרון ובסוף השבוע הודח מנכל החברה, סנטיאגו סיגה.

 | חדשות האנרגיה |

חשש לעתיד הפרויקט הסולארי באשלים ומפעל ריוגלס בבית שמש נוכח הקשיים של חברת אבנגואה הספרדית. בסוף השבוע דיווחה חברת שיכון ובינוי כי אבנגואה עומדת לבקש צו להקפאת הליכים מנושיה. אבנגואה החלה בהליכי פשיטת הרגל ביום רביעי האחרון ובסוף השבוע הודח מנכל החברה, סנטיאגו סיגה. החברה כורעת תיחת חוב של למעלה מ-20 מיליארד יורו. בחודשים האחרונים ניסתה החברה לאתר שותף חדש שיזרים לה הון אולם הניסיונות לא עלו יפה. ביום רביעי הודיעה החברה על כישלון המגעים לשותפות עם חברת מתכת ושווי מניות אבנגואה צנח ב-50%.

קשיי הכספיים של אבנגואה הם חלק ממשבר נרחב בענף, על רקע המשבר הכלכלי באירופה והקטנת התמיכה הממשלתית בפרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות.

 בתגובה למשבר עצר בנק לאומי, הממן העיקרי של תחנת הכוח באשלים הזרמה של 30 מיליון שקל שאמורה היתה להיכנס למיזם בסוף השבוע. בפרויקט שותפים חברת שיכון ובינוי וחברת אבנגואה.

דוברת שיכון ובינוי פרסמה הודעה על פיה העבודות ממשיכות כסדרן ואפילו מקדימות את לוח הזמנים, ובקופת החברה יש מקורות הדרושים להמשך ההקמה. "מוקדם לקבוע האם יש צורך בהחלפת אבנגואה אך אנו ערוכים לכל תרחיש אפשרי. שיכון ובינוי מחויבת להקמת תחנת הכוח באשלים" נאמר בהודעה.

אבנגואה היא בעלת מפעל המערכות הסולאריות בבית שמש, המספק חלקים עבור המערכת המוקמת באשלים. עתידו של המפעל, שנסגר בעבר בעת שנשלט על ידי חברת "סולל" ונפתח מחדש בבעלות אבנגואה, אינו ברור.

ההשקעה הכוללת בפרויקט אשלים נאמדת במיליארד דולר, שכחצי מזה כבר הושקעו על ידי אבנגואה ושיכון ובינוי אחזקות. בענף האנרגיה חוששים שהסתבכותה של אבנגואה עלולה להעניק מכת מוות לפרויקט, שממילא היה שנוי במחלוקת. מדובר באחת התחנות הגדולות התרמו סולאריות מסוגה בעולם, בהספק 110 מגה וואט. הטכנולוגיה התרמו סולארית עליה מבוסס המזים היא מיושנת ובלתי רלבנטית לתעשיית האנרגיה המתקדמת. השלמתו והפעלתו כרוכות בסבסוד  בשווי של מאות מיליוני שקלים, האמור לגשר על הפער בין מחיר החשמל הגבוה שתספק התחנה, 95 אגורות לקוט"ש,  למחיר הנמוך יותר של כ-25-30  אגורות לקוט"ש עבור חשמל ממקורות מחצביים ומתחדשים. הסבסוד מועמד על צרכני החשמל ויכביד בין היתר על כושר התחרות של התעשיה המקומית. אם יושלם הפרויקט תהיה המדינה מחויבת לרכוש מהמתקן חשמל למשך 25 שנים.

ביטול המיזם עשוי להכביד על תכניות הממשלה להפחית להגביר את הפקת החשמל ממקורות מתחדשים עד ל-17% מהצריכה הכוללת.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy