פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
"אין סיכוי לייצא את הגז"
29/11/2015 18:12

החוקר אמנון פורטוגלי ממכון ון ליר טוען שאין סיכוי של ממש לייצא את הגז משדות תמר ולווייתן. בדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת על מתווה הגז אמר פורטוגלי כי אין אפשרות ריאלית לייצא לא למצרים, לא לירדן ולא לטורקיה.

 | חדשות האנרגיה |

"המזכר עם דולפינוס לא שווה את הנייר עליו הוא חתום", אמר אמנון פורטוגלי. "זה הסכם משונה, אין התחייבות של תמר לספק ואין התחייבות של דולפינוס לרכוש את הגז. תאגידי הגז לא יודעים מי זו דולפינוס, הם חתמו חוזה עם חברה שיכולה להיות חברת קש וההתקשרות איתה יכולה להיות למטרות אחרות", אמר.

לדבריו, שדה אפרודיטה בקפריסין לא פותח 4 שנים אחרי שהתגלה, מפני שאין למי לייצא את הגז. "הגדלת תפוקת הגז המצרית למעשה מאפסת את האפשרות לייצא גז ועוקרת משורשה את ההצדקה לשימוש בסעיף 52", טען פורטוגלי.

נציג עמותת אל הפרט ואתר מידה, ארז תדמור, אמר כי בדיון הציבורי על מתווה הגז נשמעות הרבה סיסמאות ומעט מאוד עובדות. לדבריו, מחיר של 5.5 דולר ליחידת חום הוא נמוך יחסית בהשוואה עולמית, ואזרחי ישראל קיבלו עסקה טובה בהחלט. הוא הוסיף כי אחוזי התשואה בקידוחי מים נמוכים בעולם עומדים על 26.4%, בעוד הרווח מתמר הוא נמוך מכך – כ-20-21 אחוז. "עקרונית, המחשבה שמדינה צריכה לקבוע ליזמים שיעור רווח חוסר הבנה של איך עובדת כלכלה. יש שני סוגים של כלכלה – מתוכננת וחופשית.

יזמים שמשקיעים כסף עושים לעצמם חישובים של סיכונים, סיכויים ורווח פוטנציאלי. זה לא הגון לעשות להם מה שעשו בדיעבד, כשמפרים חוזה ולמעשה פוגעים במעמד של ישראל בעיני משקיעים מהעולם", אמר תדמור. פורטוגלי העיר כי "כל הטענות האלה הופרכו בששינסקי". תדמור אמר בתגובה כי "עובדתית המדינה שינתה בששינסקי את הכללים, ומי שבא לחתום איתה חוזה מבין שיש לזה משמעות. המשמעות המעשית לזה היא שישראל הופכת להיות כלכלה מתוכננת ומפסיקה להיות כלכלה חופשית. ההשפעות על הכלכלה הן הרסניות, ישראל יורדת במדדים בינלאומיים ביציבות רגולטורית, מתחת לאינדונזיה".

יו"ר העמותה לכלכלה בת קיימה, יהודה בראון, אמר כי "כשאדם מתחיל לעשות עסקים הוא ניגש לעו"ד, והעצה הראשונה שהוא מקבל היא 'אל תעשה זיכרון דברים – תעשה הסכם', ופה יש מתווה שהוא זיכרון דברים ולא הסכם. יש בו כל כך הרבה חורים שיעלו למדינה כל כך הרבה כסף". הוא שאל איזה נסיבות השתנו שצריך לדחות את מועד תחילת אספקת הגז מלווייתן, ואמר כי אם הוא לא יפותח צריך לקחת לבטל את המתווה לקחת את הזיכיון ולצאת למכרז חדש על הפעלתו.

 ח"כ רועי פולקמן אמר כי במסגרת המתווה ניתן יהיה תוך שנה וחצי לראות אם מבוצעות ההשקעות הנדרשות לפיתוח לווייתן. "אם הוא לא יפותח יש לנו כלי משפטי לגמור את הסיפור ולקחת את הזיכיון", אמר. היו"ר כבל העיר לו כי "זה לא כתוב בשום מקום", וח"כ פולקמן אמר: "זאת הפרשנות המשפטית של המתווה שאני קיבלתי". על כך אמר היו"ר כבל כי "מה שיצר את תחושת חוסר הביטחון זה העובדה שהכל עמום וחלק ניכר מהמסד של המתווה רעוע. הוא הזכיר כי גם מיכאל גולן זכה במכרז ולא קיים את התנאים שבו, ועכשיו נוצרה מציאות לא פשוטה שאי אפשר פשוט לקחת לו את הזיכיון.

ח"כ יעקב פרי  אמר כי הוא עוד לא הגיע למסקנה סופית, ושיבח את נציגי הארגונים החוץ פרלמנטריים על בקיאותם והמאמץ שעשו להציג את עמדתם. "מכל מה ששמעתי עד כה, על מחירי הגז כן צריך לפקח והשאלה היא איך. גם בחוזים הקיימים אפשר לפקח, מחיר של 3 עד 4.5 דולר ליחידת חום זה אפשרי גם תחת תיקון המתווה הנוכחי. צריך לאפשר לכל חברה מכר בנפרד של התפוקות שלה. מדינת ישראל תצטרך בסופו של דבר להכיר בכך שיש סוג של מונופול גז וצריך לעשות זאת בצורה שזה יחזיק מים מבחינה משפטית. צריך למצוא סידור מידי לצינור נוסף, לא צריך קבינט או שיקולי חוץ וביטחון וצריך למצוא נקודות כניסה. צריך לאסור על יצוא גז מתמר בלי מחויבות לפיתוח לווייתן, וגם לקבוע עד מתי יש לפתח את לווייתן ואם לא עומדים בזמנים למדינה יש זכות להפקיע את השדה", אמר. באשר ליצוא ח"כ פרי אמר כי הוא מתקשה להגיע למסקנות, בהנחה שאכן יהיה כזה.

ח"כ סתיו שפיר הוסיפה כי "כל עניין המתווה עטוף בחוסר בהירות והדרך הייתה מלווה בחוסר שקיפות. היה ראוי שבכל דיון יהיו נוכחים נציגי ממשלה שיכולים לספק את התשובות כבר כאן בפורום הזה. הראשון שהיה צריך להיות כאן, בדמוקרטיה חזקה באמת, זה ראש הממשלה. הוא לא נמצא ואנחנו לא רגילים שהוא עונה לשאלות. הוא זה שהיה צריך לספק תשובות גם לציבור וגם לחברי הכנסת".

 היו"ר כבל סיכם והודה לנציגי הציבור והארגונים האזרחיים. הוא הוסיף כי הוועדה הגיעה לדיון בלב פתוח ובנפש חפצה ולא מנעה מאף אחד להגיע ולהציג את עמדתו בפניה. הוא הזכיר כי היום בשעה 16:00 יחל הדיון עם נציגי הממשלה, שיציגו את המתווה ויענו לשאלות חברי הכנסת. "אני בטוח שנדע להתקדם בתהליך כי אנחנו יודעים בדיוק מה מקומה של הוועדה בו, וזה לא סוד שזה לא יסתיים רק בוועדה", אמר.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy