פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
התכנית הסודית: "לווייתן קטן"
07/12/2015 18:21

השותפים בשדה לווייתן נערכים לפתח את המאגר גם במקרה שבו לא יהיו חוזי יצוא שיבטיחו את מימון הפיתוח. כך אומרים גורמים המקורבים לשותפות.

 | חדשות האנרגיה |

ללווייתן יש הסכם ראשוני ליצוא לירדן אולם ההכנסות מההסכם, גם אם ייצא לפועל, לא יספיקו למימון הפיתוח המלא של השדה. כך אומרים גורמים המקורבים לשותפים. היום אמר מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו כי פיתוח לווייתן מובטח בכל מקרה. מנכ"ל נובל ישראל ביני זומר אמר בזהירות "אנחנו נשקיע בפיתוח בהתאם לחוזים שיהיו לנו".

מה שמסתתר מאחורי התחייבות זו הוא החשש שאם לא יפותח שדה לווייתן במועד שנקבע במתווה, כלומר עד שנת 2019, ישלל הזיכיון על המאגר מהשותפים, והשקעות של כמיליארד וחצי. לכן יעדיפו השותפים לפתח את לווייתן, גם על בסיס חוזים מצומצמים, מאשר לנטוש את הקידוח ולאבד את הנכס העצום שברשותם. תכנית הפיתוח המצומצם מכונה "לווייתן קטן" ועלותה המשוערת כמיליארד דולרים. התוכנית לא הוצגה רשמית על ידי השותפים והם אינם מרבים לדבר עליה, מחשש שהיא תפגע בעמדה שהם מציגים, ועל פיה נדרש ייצוא על מנת לפתח את הלווייתן ולהבטיח לישראל יתרות באמצעות מאגר נוסף וצינור גז נוסף. אחד המכשולים שעשויים לעכב את פיתוח לווייתן הוא המחלקות בישראל על הסדרת נקודת נחיתה נוספת לצינור הגז. תוכנית הפיתוח הגדולה של לווייתן כוללת הקמת אסדה מרכזית שתחסוך את הצורך בהקמת מערכת איחסון וחלוקה על החוף. פיתוח מצומצם יותר יחייב את המדינה להקצות חוף למערכת גדולה לקליטת גז וחלוקתו.  

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy