פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
OECD מבקר את מתווה הגז ומציע לפצל את חח"י
31/01/2016 19:46

ממליץ לישראל להפוך את חברת החשמל לחברת אחזקות ולהפריד את השליטה בייצור, הרשת, ייצור כוח ובניית תחנות. את ניהול הרשת יש להעביר לידי מפעיל לאומי אחר. כך נכתב בדו"ח השנתי על ישראל, אותו הגיש הבוקר מזכ"ל הארגון אנחל גוריה לראש הממשלה. ההפרדה, טוענים כלכלני הארגון, תיצור שקיפות ותאפשר ייעול ניכר בפעילותה של החברה.

 | חדשות האנרגיה |

בדוח נאמר שחברת החשמל נמצאת במצב פיננסי חלש ונושאת בחוב כבד, בעוד היא מתמודדת עם ירידת חלקה בשוק עקב כניסה בלתי נמנעת של יצרני חשמל פרטיים ואנרגיות מתחדשות. בין הגורמים לעלויות הגבוהות של החברה: מעורבות העובדים בהחלטות הניהוליות, כמות עובדים הגבוהה ב-20% מהנדרש, עלויות שכר גבוהות מהממוצע בחברות דומות. מאידך מחירי החשמל בישראל סבירים ושווים לממוצע מדינות OECD. המחברים מצביעים על אפשרות שהמחירים נמוכים באופן מלאכותי, ולכן עשויות הרפורמות לגרום להעלאתם, במסגרת הרציונליזציה והשקיפות.

רפורמה להתייעלות ורציונליזציה של משק החשמל חשמל, אותה ניתן ליישם בהדרגה, צריכה לקדם שקיפות בניהול, הקמת חברת החזקות שתפריד בין ייצור החשמל לרשת. נוכח הזעזועים ברשות החשמל, האמורה לפקח על משק החשמל, קורא הארגון לשמור על עצמאות גורמי הפיקוח על משק החשמל ועל סמכויותיהם המוגדרות.

במטרה לפתור בעיית עודפים העשויה להיווצר מהתחייבויות הרכישה של הגז (הסכמי Take or Pay ) מציעים הכלכלנים לאפשר מכירה משנית של גז שלא נצרך לצרכנים אחרים. המלצה נוספת לעידוד היצע החשמל היא הקמת שוק סיטוני לחשמל.

כלכלני  OECD מצטרפים לביקורת הנמתחת על מתווה הגז. הם טוענים שלמרות שמחירי הגז בישראל סבירים יחסית לממוצע הבינלאומי, הם גבוהים ביחס למחירים במדינות מפיקות גז. הם גם מבקרים את העובדה שנוסחת ההצמדה של מחיר הגז שמשלמת חברת החשמל מוצמדת למדדי מחירים בארצות הברית ובישראל ולא למחירי הגז העולמיים.

הדוח מזהיר שתגלית הגז בשדה זוהר במצרים עשויה לפגוע בתכניות יצוא הגז, אולם מאידך היא עשויה לפתוח פתח לשיתוף פעולה אזורי בפיתוח שדות הגז.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy