פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
הסכם ראשון לגז מלוויתן
31/01/2016 20:02

שותפויות לווייתן (דלק קידוחים 22.67%, אבנר חיפושי נפט 22.67%, נובל אנרג'י 39.66% ורציו 15%) דיווחו הבוקר כי חתמו על עסקה למכירת גז טבעי ממאגר לווייתן לחברת "אדלטק" בבעלות משפחת אדלסבורג.

 | חדשות האנרגיה |

עסקת המכירה מוערכת בכ-1.3 מיליארד $, ותכלול אספקת כ-6 BCM גז טבעי למשך 18 שנה, לשתי תחנות הכח החדשות של אדלטק – תחנת הכח "תמר" ( 140 MW) במפעל חיפה כימיקלים במישור רותם ותחנת הכח "סולאד" (77MW) במפעל CHS  באשדוד. מחיר העיסקה לא פורסם והוא נאמד על ידי גורמים בענף בכ-4 דולר ליחידת חום. המחיר המירבי ליצרנים פרטיים על פי מתווה הגז הוא כ-5 דולר והוא צפוי לרדת במרץ ל-4.75 דולר.

חברת אדלטק היא יצרן החשמל הפרטי הגדול בישראל. תחנות הכח תמר וסולאד, המוקמות על ידי חברות בבעלות "אדלטק" וחברת זורלו הטורקית, תצטרפנה ל-3 תחנות כח הפועלות בגז טבעי שהקימו החברות: תחנת דוראד (860MW) באשקלון, תחנת רמת נגב אנרגיה (120 MW) במפעל אדמה – מכתשים באזור התעשיה נאות חובב ותחנת אשדוד אנרגיה (60 MW) במפעל אדמה - אגן באזור התעשיה אשדוד. יחד תייצרנה התחנות מעל 1,250 MW מגז טבעי, המהווים כ- 10%  מהביקוש לחשמל במשק הישראלי. מדובר בחוזה המכר הראשון למשק הישראלי שחתמו השותפות בלווייתן למכירת גז טבעי מהמאגר, והוא מצטרף למזכרי ההבנות שחתמה השותפות בשנה שעברה לאספקת גז ללקוחות במצרים וירדן.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים: "אנו ממשיכים לפעול במלוא המרץ לקידום פיתוח מאגר לווייתן ולהטמעת הגז הטבעי במשק הישראלי ובתעשייה. עסקה זו הינה סנונית ראשונה ובכוונתנו לקדם הסכמי מכר נוספים ללקוחות בישראל, ירדן, מצרים וטורקיה. העסקה מלמדת על המחויבות של השותפות לפיתוח המאגר. פיתוח לווייתן יבטיח את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל וחוזי ייצוא הגז ממאגר לווייתן יחזקו את מעמדה הגיאו-פוליטי של מדינת ישראל באזור."

ניב סרנה, מנהל פיתוח עסקי בנובל אנרג'י ברך על חתימת החוזה וציין כי מדובר לא רק בחוזה מקומי ראשון לשותפות לוויתן אלא גם בצעד הראשון של יישום מתווה הגז הלכה למעשה המשקף פעם נוספת את המחויבות של נובל אנרג'י וכלל השותפות לפיתוח לוויתן. סרנה הוסיף כי מדובר בחדשות טובות למשק הישראלי כיוון שכעת נפתחה הדרך עבור לקוחות מקומיים המשוועים לגז טבעי ליהנות גם הם ממקור אנרגיה ידידותי לסביבה וזול. "אנחנו סמוכים ובטוחים כי מדובר בחוזה ראשון מיני רבים שיסייעו בפיתוחו המהיר של שדה לוויתן תוך הבטחת אספקת גז טבעי למשק והגדלת היתירות שתחזק את הביטחון האנרגטי של ישראל ".

אמיר שביט, מנכ"ל תחנות הכח סולאד ותמר: "אדלטק ממשיכה להצעיד את שוק החשמל הישראלי לעידן חדש באמצעות הקמת תחנות כח המייצרות חשמל קיטור ושירותי תעשייה מגז טבעי, ומספקות חשמל זול ונקי יותר לתעשייה הישראלית כולה. אדלטק פועלת לכך שבשנים הקרובות גם צרכן הקצה הישראלי יוכל ליהנות מהחשמל המיוצר בתחנות הכח הפרטיות, דבר שיוזיל את יוקר המחיה ועלויות החשמל". קבוצת אדלטק הינה ספק החשמל הפרטי הגדול בישראל, הוקמה בשנת 1989 כחברה יזמית בתחומי התשתיות והאנרגיה, ומתמחה בייזום והקמת תחנות כוח פרטיות הפועלות באמצעות גז טבעי וירוק ומתן שירותי תפעול ותחזוקה לתחנות כוח.

מטעם אדלטק לווה את המו"מ עו"ד ג'ייד רגבים ועמית קריספין, מנהל מחלקת אנרגיה ותשתיות במשרד עורכי הדין גולדפרב, זליגמן ושות'. את השותפות בלוויתן ליווה עו"ד דן הכהן ואדי אשכנזי, שותפים במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'.

 

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy