פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
גבאי מגביר את הלחץ על חח"י
08/02/2016 19:53

המשרד להגנת הסביבה מגביר את הלחץ להקטנת השימוש של חברת החשמל בפחם. אתמול שלח המשרד לחברה מכתב ובו הוא דורש לקבל תכנית להקטנת הפליטות עד ה-26 לחודש. משמעות הדרישה היא העברת 4 יחידות כוח בתחנת אורות רבין משימוש בפחם לשריפת גז, מהלך שיחייב את השבתת היחידות בטווח הקצר.

 | חדשות האנרגיה |

בחברת החשמל מסתייגים מהדרישה להגשת תכנית, בטענה שקיימת סתירה בין דרישת המשרד להגנת הסביבה למדינות משרד האנרגיה. השבתת יחידות פחמיות  צפויה לשבש את אספקת החשמל לאזור הצפון, ובהמשך לייקר את הוצאות התפעול של חברת החשמל.

 ברקע המחלוקת מתקיים עימות בין המשרד להגנת הסביבה למשרד האנרגיה, על סדר העדיפויות במשק האנרגיה. לכאורה אין מחלוקת בין המשרדים, שכן שר האנרגיה יובל שטייניץ עצמו התחייב להקטנת הפליטות מתחנות הכוח ב-15%. אולם הוא לא נקב בלוח זמנים ולא הורה על צעדים מעשיים ליישום החזון. בפועל, מחויב משרד האנרגיה לאספקת חשמל סדירה ויציבות פיננסית של חברת החשמל, ולכן הוא נוטה לתמוך בדרישותיה של חברת החשמל למתן את קצב צמצום הפליטות.

המשרד להגנת הסביבה מחויב לתכנית הממשלתית להקטנת הפליטות, ולכן הוא דורש מהחברה לעמוד בלוחות הזמנים להקטנת כמות הפליטות מתחנת הכוח חדרה בשיעור של 10% עד סוף השנה. השר להגנת סביבה אבי גבאי הסביר שהשבתת היחידות הפחמניות בתחנת הכוח בחדרה נדרשת נוכח העיכובים בביצוע פרויקט הסולקנים, שנועד להפחית בעשרות אחוזים את כמות הפליטות מהיחידות הפחמיות. השלמת הפרויקט מתעכבת ביותר משנתיים, מסיבות שחלקן אינו נתון לשליטת חברת החשמל.  

בתגובה נמסר מחברת החשמל: פרויקט הפחתת הפליטות הינו פרויקט לאומי בעל השלכות סביבתיות לצד השלכות על אספקת החשמל הסדירה והביטחון האנרגטי של המשק. המצב לפיו החברה נדרשת להתמודד עם הנחיות רגולטוריות סותרות, בלתי אפשרי. חברת החשמל הבהירה בעבר והיא חוזרת על עמדתה כי החלטות בעלות השלכות לאומיות אינן באחריותה הבלבדית של חברת החשמל, אלא צריכות להתקבל ע"י הממשלה וכי נדרש תיאום בין הרגולטורים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי  בהמשך לדרישות המשרד להגנת הסביבה מחברת החשמל להפחתת זיהום האוויר הורה המשרד לחברת החשמל להגיש תכנית לאופן ההפחתה ביחידות 1-4, מכיוון שמדובר ביחידות פחמיות ישנות שמידת ההשפעה שלהן על בריאות האוכלוסייה רבה.

המשרד להגנת הסביבה דורש מחברת החשמל להציג עד ה-25.2.2016 תכנית להפחתת פליטות ביחידות 1-4 וכן תכנית לצמצום השימוש בפחם, בשל העיקוב בהפחתת הפליטות. לתחנת הכוח רוטנברג, הוצאה דרישה דומה לפיה יש להגיש עד לתאריך 25.2.16 תכנית להפחתת הזיהום כתוצאה מהעיכוב בהתקנת הסולקנים, אשר התקנתם מתעכבת.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy