פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
נתניהו: המתווה חיוני לביטחון וליחסי החוץ
08/02/2016 19:56

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש לבגץ תצהיר בעניין מתווה הגז. בתצהירו אומר נתניהו כי החליט לעשות שימוש בסעיף 52 לחוק ההגבלים לאחר שהשתכנע כי קיים צורך בחילוצו המהיר של משק הגז הטבעי מהקיפאון אליו הוא נכנס בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר לחזור בו מטיוטת הצו המוסכם שגובש עם בעלי הזכויות דלק ונובל אנרג'י, ולאחר ששוכנע כי הדבר חיוני מטעמים של מדיניות החוץ ומטעמים של בטחון המדינה.

 | חדשות האנרגיה |

 לדברי ראש הממשלה, כבר בימים אלה הוא עד להזדמנויות המדיניות החשובות שמתווה הגז מאפשר למדינה בתחום חיזוק יחסי החוץ שלה. ראש הממשלה מדגיש כי קיומה של אסדת גז אחת בלבד יוצרת בעיית יתירות המסכנת את בטחון המדינה. עוד טוען נתניהו כי קיפאון במשק הגז מנציח מונופול מונע התפתחות משקית ומנציח את הריכוזיות הכלל משקית. לדברי ראש הממשלה חלופת המתווה היא עדיפה על כל חלופה אחרת שהוצגה. החלופות האחרות היו לדבריו תאורטיות ובלתי ישימות בלוח הזמנים שייתן מענה לצרכים הרבים. נתניהו שולל בתצהירו גם את האפשרות של פניה לאישור בית הדין להגבלים עסקיים, חלופה שעליה המליץ הממונה על ההגבלים לשעבר דרור שטרום: "המתווה חורג מגדר סמכותו של בית הדין להגבלים עסקיים בהיבטים מרכזיים... פתרון זה כרוך בעיכוב רב ובחשיפה משפטית.. ואף אין וודאות בתוחלת הצלחתו".

ראש הממשלה מסכים שהמתווה שהושג אינו אידאלי, "הוא מבוסס על הסכמה עם בעלי החזקות באופן שמבטיח את חילוצו המהיר וההכרחי של משק הגז הטבעי מהקיפאון בו הוא מצוי זה זמן רב ולכן לא ניתן היה להשיג את כל התנאים ששאפנו אליהם."

ראש הממשלה מתייחס גם לסעיפי היציבות הרגולטורית שעוררו מחלוקת והיו אחד הנושאים המרכזיים בעתירות שהוגשו נגד המתווה. ראש הממשלה טוען שלהערכתו לו ניתן היה להגיע להסכמה ללא סעיפים אלה, וממילא מדובר בנושאים שנדונו והוסדרו ולכן להערכתו קיימת סבירות גדולה שהממשלה לא תבקש לבצע בהם שינויים. שלושת הנושאים בהן הובטחה יציבות רגולטורית למשך עשר שנים ממועד תחילת הפקת הגז בלווייתן  הם המיסוי, תנאי היצוא ומבנה האחזקות במאגרים. "יש לזכור כי בשלושת הנושאים קיימים סייגים רבים ליציבות ואין מדובר בהקפאת הרגולציה בתחום" אומר ראש הממשלה. "מתווה הגז, שהיציבות הרגולטורית היא נדבך מרכזי בו, יסייע לקידום ההשקעות בישראל." קובע ראש הממשלה.

 

  


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy