פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
נובל: על הממשלה לפעול במהירות
28/03/2016 10:41

דיוויד סטובר, מנכ"ל נובל אנרג'י הגדיר את החלטת בגץ על מתווה הגז "מאכזבת". בהודעה נחרצת שפרסמה אתמול החברה היא דורשת מהממשלה למצוא פתרון מהיר שיספק את דרישתה ליציבות רגולטורית כתנאי לפיתוח מאגר לווייתן.

 | חדשות האנרגיה |

ההודעה כוללת גם איום מרומז בפניה לערכאות במקרה שהחברה תרגיש שנכסיה נתונים לאיום מצד המדינה. בהודעה שפרסמה נובל הבוקר נאמר שההחלטה מאכזבת וטומנת בחובה סיכונים נוספים ללוח הזמנים לפיתוח מאגר לווייתן. "פיתוח פרויקט בגודל כזה, הדורש השקעות גדולות על פני שנים, מחייב את ישראל לספק אקלים השקעות יציב. נובל אנרג'י טוענת בעקביות שהיציבות היא תנאי מינימום לפיתוח פרוייקט, ואין שינוי בעמדתנו. כפי שאמרנו בעבר, אנחנו נגן בתוקף על זכויותינו בנכסים כדי להגן על הערך של בעלי המניות שלנו. זוהי כעת הבחירה של ממשלת ישראל למצוא את הדרך לעמוד בתנאי המתווה, ולעשות זאת במהירות.

אתמול בלילה פרסמו השותפים בלווייתן תגובה מרוככת יותר להחלטת בגץ ובנה נאמר: "בית המשפט בהחלטתו קיבל את כל מתווה הגז למעט סעיף היציבות, לרבות אישור הפעלת סעיף 52, אישור הפרקים הנוגעים למחירים, ייצוא, מיסוי, הסדרים מבניים וסעיפים רבים נוספים – ועל כך אנו מברכים.

עוד עולה מההחלטה כי גם השופטים מכירים בנחיצותה של יציבות רגולטורית ויצירת תנאים שיאפשרו את ההשקעות הדרושות לצורך חיפוש ופיתוח מאגרי גז. אנו נפעל יחד עם הממשלה, באופן מיידי, לייצר תנאי יציבות בלוח זמנים מהיר על מנת שנוכל לעמוד ביעדי המתווה ובראשם פיתוח לוויתן עד סוף שנת 2019."

אתמול בערב התקיימו במשרדי המשפטים, הכלכלה, האנרגיה וראש הממשלה דיונים ראשונים בהחלטת בגץ המחייבת שינוי במתווה. בין החלופות שנשקלות: גיבוש הסכמה חוצת סיעות לאישור מהיר של סעיף היציבות בכנסת, או ויתור על הליך החקיקה והחלפת התחייבויות הממשלה בערבויות לאי שינוי הסעיפים הרגישים במתווה. מתגובת נובל עולה שהחברה אינה מתכוונת להמתין לסיום הארכה בת השנה שנתן בגץ לממשלה לתיקון המתווה, והיא מצפה לפתרון שהיא שיאפשר לה לקבל בהקדם את ההחלטה על ההשקעה בפיתוח המאגרים.

ההחלטה על המתווה צפויה לגרום גם לעיכוב נוסף בהליכי המכירה של מאגרי כריש ותנין. נראה שמכירה זו לא תצא לפועל בשנה הקרובה, גם בשל תנאי השוק והיעדר תכנון מסודר של משק הגז המקומי. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy