פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
הממשלה: בדיקה מהירה של שנויים במתווה
20/05/2016 18:50

מזכירות הממשלה פרסמה את הצעת ההחלטה הממשלתית בעקבות פסילת סעיף היציבות של מתווה הגז. ההחלטה צפויה להגיע לשולחן הממשלה ביום ראשון. עיקר ההחלטה הוא ביטול ההתחייבות הממשלתית להתנגד להצעות חוק בכנסת לשינוי התחייבויות שנתנו ליזמים במתווה הגז.

 | חדשות האנרגיה |

הסעיף יוחלף בהתחייבות לשקול בחיוב שינויים במתווה שיפצו את חברות הגז, אם יהיו שינויי חקיקה העלולים לפגוע ברווחיות חברות הגז. על פי ההצעה מתחייבת המדינה שלא לנקוט סחבת בהליך הבדיקה ולהשלים את הבחינה בתוך חמישה חודשים.

על פי נוסח ההצעה, מתחייבת המדינה לפעול להבטחת הכדאיות הכלכלית של מיזם הגז, במקרה שהכנסת תחוקק חוקים שיגדילו את חלקה של המדינה ברווחי הגז. בחינת הכדאיות הכלכלית תהיה גם בהשוואה לפרויקטים דומים בעולם. בהצעה מתחיבת הממשלה להביא בחשבון הכדאיות גם את השקעות העבר שנעשו במיזם הנוסח נועד להבטיח שהמדינה לא תגדיל את חלקה מתוך מחשבה שהיזמים יראו בהשקעות העבר "עלות שקועה" ((Sunk cost וייאלצו משיקולי כדאיות לקבל תמורה שאינה מתחשבת בהשקעות אלה. "בחינת הכדאיות הכלכלית תתחשב בהשקעות שבוצעו מיום מתן רישיונות החיפוש שקדמו לחזקה הנדונה, וכן בהשקעות שיבוצעו על פי תכנית הפיתוח המאושרת לאותה חזקה. יובהר כי החלטת הממשלה אינה מתייחסת לשינוי רוחבי במשטר המס שאינו מתייחס למקטע הפקת הגז הטבעי בלבד." נאמר בהצעה.

 עם זאת שומרת הממשלה לעצמה את הזכות לבצע תיקוני חקיקה לסגירת פרצות מס. כלומר: אם ימצאו חברות הגז פרצות שיאפשרו להם לשלם פחות מס מכפי שהתכוונה הממשלה לגבות במסגרת החקיקה שאושרה, ניתן יהיה לשנות את החוק ללא התחשבות במה שהוסכם עם החברות. כמו כן אין המדינה מתחייבת שלא להחיל על חברות הגז שינוי מיסוי רוחבי החל על כל החברות במשק. כך למשל לא יוכלו חברות הגז לקבל פטור אם תחליט הממשלה על העלאת מס החברות.

"הממשלה רואה חשיבות בשינויים במשטר הפיסקלי, לרבות שינויי חקיקה, שתכליתם הגשמת העקרונות שבבסיס חוק מיסוי רווחי נפט וחוק הנפט וכן בשינויים שתכליתם הגנה על חלקו הראוי של הציבור כפי שהא מעוגן בחוקים אלה." נאמר בהצעה.

ההחלטה אינה מקנה לחברות הגז גם פטור משינויי רגולציה, אם כי הממשלה מתחייבת "לבחון בקפדנות כל שינוי העלול להשפיע מהותית על כדאיות ההשקעה של בעלי הזכויות", וכי הרגולציה תשאף להתאים לרגולציה במדינות OECD.  


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy