פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
הזדמנות ישראלית עתרה נגד הממונה על הנפט
20/06/2016 00:12

שותפות "הזדמנות ישראלית" עתרה לבגץ נגד הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה ונגד מועצת הנפט. החברה מבקשת בג"ץ יורה לממונה לאשר ללא דיחוי את בקשתה לגביית תמלוג על של 10% וכן שיעביר למועצת הנפט את בקשתה לאישור שינויים במבנה השותפות. השותפות היא בעלת רישיון "עוז המשתרעת על שטח של 400 אלף דונמים מול חופי תל אביב.

 | חדשות האנרגיה |

דו"ח משאבים שנערך בשטח הרישיון על ידי חברת NSAI מעריך כי במקום יש פוטנציאל לתגלית גז בהיקף של 2.5 TCF וכן נפט בכמות של 255 מיליון חביות. לאחרונה דחתה מועצת הנפט את בקשתה של הזדמנות ישראלית להכניס להסכם השותפות תמלוגי על לשותף הכללי בשיעור של 10^. תמלוג העל הוא תמלוג נוסף על התמלוגים להם זכאים כלל בעלי יחידות ההשתתפות, והוא אמור להוות תמורה ליוזם השותפות על מאמץ היתר שהוא משקיע בהקמת השותפות וניהולה. לטענת הזדמנות ישראלית נקטה מועצת הנפט סחבת באישור בקשתה לתמלוג על ודנה בה רק שנה וחצי לאחר שהוגשה. ההחלטה לפסול את הבקשה התקבלה, לטענת השותפות, בחוסר סמכות מפני שהיא התבססה על הנחיות שלא פורסמה מעולם ועל טיוטת תקנות שלא נכנסה לתוקפה. העותרים מציינים כי המחוקק בעצמו קבע שאל למועצה להתערב בנושא תמלוגי העל ולכן החלטת המועצה היא "ניסיון להתערב בדבר המחוקק".

אשר לבקשה לשנות את הסכמי השותפות טוענת הזדמנות ישראלית שהממונה דחה את הבקשה עד לקבלת הסכמה ממפעיל הקידוח, עמו מקיימת השותפות עדיין משא ומתן. לטענת השותפות "הממונה איננו רשאי להימנע מלדון בבקשה לאישור העברת הזכויות לעיצומה, ולא להביאה כלל בפני המועצה המייעצת, בנסיבות דנן, אין לדרישה טעם ענייני ואיננה משרתת כל מטרה ראויה, פוגעת בזכויות חוקתיות של השותפות, מהווה כר פורה לסחטנות ועלולה לפגוע בהליך חיפושי הנפט והגז בישראל. כמו כן דרישת הממונה היא לא סבירה ולא בכדי – אין לה אח ורע במשפט האזרחי ובמשפט המסחרי."

נוכח טענות אלה דורשת הזדמנות ישראלית מהממונה להסיר את דרישותיו להשקעות נוספות במיזם, כל עוד לא מוסדרות זכויותיה והסכמי השותפות, וכן להאריך את האופק הקצר שנקבע לה בתוכניות העבודה שאושרו על ידי המפקח שמשמעותו "גזירת כליה על הפרויקט כבר כעת, והארכה סמלית, חסרת כל משמעות מעשית, של הרישיון, שכמוה כסירוב להאריכו לחלוטין."

יו"ר השותפות רוני הלמן (בתמונה) אמר עם הגשת הבגץ:" נראה כי המדינה עושה כל שביכולתה לשמור על מונופול הנפט והגז, כאשר לאחרונה המצב הקצין משמעותית משהמדינה החלה להשתמש בכלים כוחניים ובהתבסס על טענות שלא היו ולא נבראו בכדי לחסל כל סיכוי לתחרות. "הזדמנות ישראלית הינה שותפות ציבורית שכ-92% מיחידות ההשתתפות שלה מוחזקים על ידי הציבור, כך שהקצנת הפעילות היזומה של המדינה לחיסול תחרות פוטנציאלית באמצעות סיכון הנכסים שבבעלותה או שאמורים להיות בבעלותה, תפגע באופן חמור בציבור". לדבריו, "לאחר שלאחרונה כל שלושת הבקשות של הזדמנות ישראלית, הקשורות לרישיון עוז נדחו בחוסר סמכות ובהתבסס על הנחיות פנימיות של משרד האנרגיה שהתקבלו שלא כדין ואשר אינן עולות בקנה אחד עם פקודת השותפויות לא נותר בידינו אלא להגיש בג"צ כנגד הממונה ומועצת הנפט."

 

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy