פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
תרגיל להתמודדות עם זיהום בים
20/06/2016 20:09

המשרד להגנת הסביבה יקיים מחר ומחרתיים תרגיל לאומי שנתי רחב היקף לטיפול בזיהום ים מנפט בים תיכון. התרגיל יכלול היערכות רחבה, לרבות השתתפותם האקטיבית של עשרות גופים שונים ובהם מפעלים, רשויות מקומיות וגורמים בינלאומיים. במסגרת התרגיל, המדמה תרחיש של טיפול בשפך שמן נרחב בים ובחופים, תיתכן תנועה ערה של כוחות יבשה, כלי שייט וטייס בחופים מחיפה ועד לראש הנקרה.

 | חדשות האנרגיה |

במסגרת פעילות הטיפול בשפך השמן יתבצעו מגוון פעילויות ברמה המקומית והרמה הלאומית, ובהן: טיסות סיור לקבלת תמונת מצב; היערכות לגבי תנועת כתמי השמן בעזרת מודלים ייעודיים הכוללים נתוני זרמים וגלים הנמדדים בים; טיסות ריסוס לפיזור כתמי השמן; הוצאת מערכי טיפול בזיהום ים בשמן, הכוללים כלי שייט עם ציוד ייעודי לחסימת השמן ושאיבתו; פריסת ציוד וכוח אדם לטיפול וניקוי בחופים מזוהמים; וכן קשר עם גורמים בינלאומיים ואזוריים לתיאום פעולות משותפות לטיפול בזיהום.

תקרית זיהום הים בשמן הגדולה בהיסטוריה היא אסון מפרץ מקסיקו בשנת 2010. כמויות עצומות של נפט גולמי פרצו לים כתוצאה מפיצוץ באתר הפקה ימי של חברת BP. כתוצאה מכך התרחש אסון אקולוגי בעל השפעה נרחבת על בעלי חיים ימיים וחופיים, דייג ותשתיות יבשתיות וימיות. כחלק מהמסקנות שעלו מתקריות זיהום הים בשמן ברחבי העולם, התבססו אמנות בינלאומיות ואזוריות להערכות לטיפול בזיהום ים בשמן.

בישראל אין הפקת נפט בים אולם מבארות הגז מופק גם דלק נוזלי מסוג קונדנסט הנלווה לגז. חברות הגז הפועלות בישראל מחויבות לתקן הבטיחות האירופי, הנחשב למחמיר. המשרד המופקד על עמידת החברות בתקני הבטיחות הוא משרד האנרגיה. בחלק מהמדינות בהן מופקים גז ונפט מופקד הפיקוח על בטיחות הקידוחים בידי גופים אחרים, בנימוק שלמשרד האנרגיה אינטרסים שאינם עולים בקנה אחד עם הצורך בפיקוח קפדני על החברות.

התוכנית הלאומית הישראלית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (תלמ"ת) היא מסגרת ארגונית המאגדת את הגורמים השונים הפועלים בתגובה לאירוע של שפיכת שמן, שעלול לגרום לזיהום הסביבה הימית לאורך חופי מדינת ישראל בים התיכון ובמפרץ אילת. תוכנית זו היא חלק מהתארגנות אזורית לטיפול משותף ולסיוע הדדי בעת אירועי חירום של זיהומים גדולים. המשרד להגנת הסביבה הוא הרשות הלאומית המנחה, מסייעת ומפקחת על כל אירוע בכל שלב בתלמ"ת.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy