פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
הביטחון לא יחסום טורבינות רוח
22/06/2016 20:10

בעוד שבאירופה משמשת הרוח מקור אנרגיה עיקרי לתעשיית החשמל מאנרגיות מתחדשות, אין בישראל כמעט שימוש באנרגיית רוח להפקת חשמל. הביסה לכך היא הליכי התכנון הממושכים הנדרשים בישראל להקמת חוות טורבינות, מכשולים בירוקרטיים, מגבלות בטחוניות, התנגדויות של חובבי טבע הטוענים שהטורבינות עלולות לפגוע בתנועת הציפורים, ומיעוט יחסי של אתרים המתאימים להצבת הטורבינות.

 | חדשות האנרגיה |

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה ישיבה מיוחדת בנושא קידום הקמת טורבינות רוח, בהמשך לישיבה שקיימה הוועדה בנושא לפני כחצי שנה ובה נחשפו חסמים רבים המונעים הקמת טורבינות רוח והופכים את הענף ללא כלכלי. ח"כ יעקב פרי (בתמונה), שיזם את הדיון הקודם ועמד בראשות הישיבה היום, הזכיר כי בדיון הקודם עלו טענות לפיהן יש סתירה בין החלטת הממשלה לעודד ולהקל על יזמים להפיק חשמל מאנרגיה מתחדשת, לבין המדיניות בשטח שבה היזמים נתקלים בתמ"א (תוכנית מתאר ארצית) שלא מאפשרת הקמת טורבינות קטנות ובינוניות.

הוא הזכיר כי בעקבות הדיון הקודם ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, התייחסות של ראש מינהל התכנון באוצר, בינת שוורץ, ושל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, אליהן הופנו הטענות. ח"כ פרי התייחס לכך ואמר: "קראתי את ההתייחסויות שלהם, הדיון לא נועד לחפש אשמים, אבל אני יכול להגיד בצורה עדינה שכל אחד מהם זורק את האחריות לצד השני.

ח"כ פרי אמר כי הוא מבקש לרתום את כל הגורמים כדי להשיג התקדמות משמעותית בהקלת הנטל הרגולטורי שמכשיל את היזמים. נציג משרד האנרגיה, יובל זוהר, אמר כי באפריל האחרון אימצה הממשלה את היעד לייצור 17% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2030. שר האנרגיה הציע להכפיל את המכסה לייצור חשמל מאנרגיית רוח. לדבריו, הוקמה ועדה להסרת חסמים בראשות מנכ"ל המשרד והיא צפויה להגיש המלצות עד סוף ספטמבר. עם זאת הוא הוסיף כי אין כוונה לעודד יותר מדי את הקמת הטורבינות בתעריפי החשמל, שכן מדובר בתעריף היקר ביותר מבין האנרגיות המתחדשות שבסוף מושת על כל צרכני החשמל.

מנהלת אגף תשתיות במינהל התכנון, נועה נאור, אמרה כי מבחינה סטטוטורית אין חסמים. "יכול להיות שחלק מהפרויקטים לא מתאימים למסלול של היתר בנייה, אך אפשר לקדמם בדרך אחרת. אנחנו רצינו להקל אבל נחסמנו על ידי משרד המשפטים", אמרה. נציגת משרד המשפטים, עו"ד נועה עמירב, אמרה כי המשרד עובד לפי לשון החוק, שחל על כולם וקובע הליך תכנון ראוי שמחייב תוכנית מפורטת. סער בן צבי, יזם מחברת Weneed אמר כי התמ"א לא מאפשר להקים טורבינות במסלול שאמור לקחת חצי שנה, אלא במסלול סטטוטורי אחר שלוקח 3 שנים והעלויות שלו אסטרונומיות. היזם דורון פוקס, מחברת קריגר שיבולת אנרגיה חלופית, אמר כי כדי להוציא היתר צריך לבצע תסקיר השפעה על הסביבה בהליך שלוקח שנים.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי יש הזדמנות לעשות את הדברים כמו שצריך ודווקא הדרך שנדמה שהיא איטית היא המהירה. "כולנו רוצים להסיר חסמים ורואים בזה פוטנציאל, אבל יש בעיות אחרות שצריך לתת גם עליהן את הדעת כמו השפעה על הסביבה ונדידת הציפורים", אמרה.

 ח"כ יעל כהן פארן קראה לכולם להגיע להסכמות שיהיו מקובלות גם על היזמים וגם על גורמי הסביבה. "המכשלות נובעות מחוסר הרצון לתת מענה לבעיות שעולות", אמרה. הצפר הראשי של קק"ל, ירון צ'רקה, אמר כי ציפורים וטורבינות לא הולכים יחד. לדבריו, ככל שהטורבינה קטנה יותר ונמצאת באזור תעשייה זה מקטין את הפגיעה בציפורים.

ח"כ איתן ברושי אמר כי הגיש הצעת חוק בנושא ומתח ביקורת על משרד האנרגיה שמעכב את העברת נוסח ההצעה לוועדה, כדי שניתן יהיה לקדמה. "אין סיכוי שיקרה משהו בשיטה שבה זה עובד במדינה, אחד רוצה לשמור על הציפורים, אחד רוצה אנרגיית שמש ואחר רוצה חקלאות. כל פיתוח עומד בסתירה לשמירה על הסביבה אבל אנחנו מייצגים החלטות ממשלה שצריך ליישם", אמר.

ח"כ לשעבר ינון מגל השתתף גם הוא בדיון כיזם מטעם חברת אנרגיה לישראל ומתח ביקורת על החסמים שמציב דווקא משרד הביטחון. לדבריו, החברה שהוא מייצג בחרה להקים טורבינות קטנות שלא מצריכות שינוי יעוד קרקע וחיל האוויר לא מאפשר הקמתן ברמת הגולן. "אישרו לחברות ענק של טייקונים כמו אלוביץ' וורטהיים להציב טורבינות גדולות של מאות מגה ברמת הגולן, ועכשיו בחיל האוויר אומרים שאם נוסיף טורבינות קטנות זה ייצור עומס מצרפי. לא הלכתי לתקשורת כי אותי מעניין להקים טורבינות, עיני לא צרה בטייקונים, אבל הקביעה של מערכת הבטיחות לא תעבור", אמר.

ח"כ פרי התייחס לכך ואמר כי הביטחון לא יהווה את החסם והמגבלות הביטחוניות שיוטלו יהיו דומות למגבלות על אנטנות סלולריות.

 פרי סיכם ואמר כי מצד אחד משרדי הממשלה מתכוונים לממש את התוכניות, אך מצד שני המצב בשטח הוא קטסטרופלי. הוא דרש מנציגי משרדי המשפטים והאנרגיה לבחון אפשרות להחריג את הטורבינות הקטנות כך שניתן יהיה להשיג פריצת דרך.

 הוא אף דרש דיווח על מסקנות הוועדה שעוסקת בכך במשרד האנרגיה עד סוף ספטמבר, ביקש מרשות החשמל להאריך את הסדר התעריפים וממשרד האנרגיה לקדם את הצעת החוק של ח"כ ברושי. עוד הוא הבהיר כי הוועדה תפנה לראש מינהל התכנון, לשרת המשפטים ולשר האנרגיה ותבהיר להם שצריך ליישם את החלטות הממשלה. "אם אין כוונה ליישם את ההחלטות צריך להגיד את זה ליזמים, ואם הכוונה היא ליישם החלטות אז צריך לאפשר ליזמים להקים טורבינות במקומות השומרים על החוק, הטבע ושלא פוגעים בציפורים ובתושבים", אמר.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy