פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
רשת ביטחון למפעל האמוניה
22/06/2016 20:25

המדינה הציגה למתמודדים במכרז על מפעל האמוניה הסכם חדש, המבטיח להם פיצוי למקרה שהמפעל יקרוס. המכרז נדחה שוב ושוב נוכח הסיכון העסקי הגדול שלוקחים על עצמם היזמים: הלקוח העיקרי של המפעל הוא מפעל חיפה כימיקלים, ומפעל האמוניה עשוי להסגר במקרה שחיפה כימיקלים יפסיק לפעול או יחליט שלא לרכוש ממנו אמוניה מטעמים כלכליים.

 | חדשות האנרגיה |

המפעל מיועד להחליף את יבוא האמוניה, המשמש בעיקר לייצור דשנים לחקלאות. היבוא נעשה דרך הים והחמור, הנחשב למסוכן ביותר, מאוכסן במיכל ענק בסמוך בלב שטח עירוני בחיפה. המפעל להגנת הסביבה פועל בזמן האחרון במרץ למציאת תחליף למכל המסוכן, ולכן הוחלט לקדם את הקמתו של מפעל לייצור אמוניה בדרום. ההחלטה על הקמת המפעל התאפשרה בעיקבות תגליות הגז הטבעי בים. הגז הטבעי הוא חומר הגלם העיקרי לייצור אמוניה. הממשלה החליטה להקים את המפעל כבר בשנת 2013, אך ביצוע ההחלטה התעכב מסיבות שונות. הטיפול במכרז הואץ לאחר הבחירות עם כניסתו של אבי גבאי לתפקיד השר להגנת הסביבה. חלופת הקמת המפעל הועדפה על ידי המשרד על פני חלופה אחרת, של חלוקת המכל הגדול לשני מכלים שיוצבו במקומות מבודדים מאוכלוסיה בצפון הארץ ובדרומה.

הסכם שפורסם היום למתמודדים במכרז מפרט את התנאים שיאפשרו קבלת הצעות להקמת המפעל לייצור אמוניה במישור רותם שהקמתו תביא לסגירת מיכל האמוניה בחיפה ולמניעת הסיכון למטרופולין חיפה. המציעים יתחרו על מענק הקמה מהמדינה בסכום שלא יעלה על 240 מיליון ש"ח ויוכלו גם להציע מענק למדינה. בנוסף, בעקבות הסיכום בין השרים תעניק המדינה פיצוי בסכום שלא יעלה על 480 מיליון ש"ח, למקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל.

בעוד כחודשיים יוגשו ההצעות הסופיות, לאחר בחינתן תפרסם וועדת המכרזים הבינמשרדית את זהות הזוכה במכרז. העובדה שמדובר במפעל לייצור אמוניה ולא לאחסונה תפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן שכזה לעומת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, שכן הכמויות במפעל במישור רותם תהיינה נמוכות יותר. המפעל יידרש לספק את כל צרכי השוק המקומי העומדים על 222,502 טון בשנה נכון להיום.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy