פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
תחנת הכוח באשלים לא תבוטל
26/06/2016 23:01

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החליטה להמשיך בביצוע פרויקט התרמו-סולארי באשלים (PLOT A) (בתמונה).

 | חדשות האנרגיה |

ההשגות על השלמת הפרוייקט עלו בעקבות ירידת מחירי ההפקה של אנרגיה סולארית באמצעות מערכות פוטו וולטאיות, בעוד המערכות התרמיות נותרו יקרות ובלתי יעילות. כתוצאה מכך ייאלצו צרכני החשמל בישראל לרכוש מהתחנה התרמו סולארית חשמל יקר בעלויות שיצטברו למאות מיליוני שקלים בתקופת ההסכם. לעומת זאת, אם תבטל המדינה את ההסכם עם היזמים, בראשות חברת שיכון ובינוי, היא תצטרך לשלם להם פיצוי כבד על אבדן ההשקעה.  

החלטת החשבת הכללית התקבלה לאחר בחינה מקיפה שהעלתה כי הנזק מביטול הפרויקט יהיה גבוה לאין שיעור מהתועלת שבביטולו. הסוגיה עלתה לדיון על רקע בקשת הזכיין (שיכון ובינוי) להחלפת הבעלים, חברת אבנגואה, בקרן נוי ובחברת TSK הספרדית.

החלטתה של החשבת הכללית התקבלה לאחר התייעצות רחבה עם כלל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים - רשות החשמל, משרד התשתיות הלאומיות, המשרד להגנת הסביבה, ואגף התקציבים במשרד אוצר. כל הגורמים סברו כי לא נכון יהיה לבטל את הפרויקט.

החלטתה של החשבת הכללית נסמכת בין היתר על ההשלכות הכספיות המידיות אשר עלולות להתרחש כתוצאה מביטול הפרויקט, כולל תשלום פיצוי מיידי לזכיין. בנוסף, פתיחת ההסכמים כמו במקרה הנדון, עשויה לייצר אי וודאות כוללת במכרזי הממשלה. התנהלות הפותחת הסכמים חתומים עשויה להוביל לאובדן אמון במכרזי המדינה בעתיד. חשוב לציין כי פרויקט זה תורם לגיוון מקורות האנרגיה, ליכולת האגירה ומיישם את התחייבויות המדינה לעמידה ביעדי אנרגיה מתחדשת לרבות במסגרת הסכמי פריז.

פרויקט אשלים מקודם בהתאם להחלטת ממשלת ישראל במטרה להקים תחנת כוח תרמו סולארית, בהספק מותקן של 121 מגה ואט. התחנה תוקם בשטח של כ- 4200 דונם ובעלות מוערכת של כ- 3.6 מיליארד ש"ח.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy