פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
רון טל: "אנחנו בעיצומו של משבר"
30/06/2016 18:24

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל (בתמונה) מזהיר שאם תהיה תקלה בצינור הגז ממאגר תאמר עלול התיקון לארוך חמישה חודשים, ובמהלך תקופת התיקון יהיו הפסקות חשמל ברחבי המדינה. רון-טל אמר את הדברים במהלך דיון שיזם יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת, איתן כבל, ברפורמה במשק החשמל: " זה מזמן לא עניין רק של רווחת תושבי מדינת ישראל או ביטחון אנרגטי, זה עניין של ביטחון לאומי ברמה של דיון משותף עם ועדת החוץ והביטחון." אמר יו"r חברת החשמל.

 | חדשות האנרגיה |

 הוא הוסיף כי כבר כיום אין מספיק גז וכל תקלה בצינור מתחת למים ייקחו 3-5 חודשים לתקן. "אם תהייה תקלה בצינור מתמר יהיו הפסקות חשמל", אמר. הוא הוסיף: "אני משווה את המצב שלנו לטיטניק, הניהול השמרני מאפשר חשמל באיכות טובה אבל אסור להסתיר את הבעיה ואת זה שאנחנו בעיצומו של משבר. לחברת החשמל אין את הכלים להתמודד עם ירידה של 6-8 אחוז בשנה בהכנסות ואנחנו לא רוצים להגיע למצב שחברת החשמל לא תתפקד, ואם החברה תתמוטט הבעיה היא הביטחון"

 היו"ר כבל הודיע כי בכוונתו לקיים סדרת ישיבות שיעסקו במצבה של חברת החשמל וברפורמה הדרושה במשק החשמל. הוא הזכיר כי החוב של החברה עומד על 70 מיליארד שקל ואמר: "מי שלא ייתן כתף להצלתה של חברת החשמל והוצאתה של הרפורמה לדרך לאלתר הוא שותף לפשע – 70 מיליארד שקל זה מספר שגם בממשלה לא יודעים איך להתמודד אתו והמשמעות הכלכלית שעלולה לנבוע מקריסת חברת החשמל  יש לה אפקט מטורף – גלי ההדף של הקריסה ישפיעו על כל תחומי חיינו".

הוא הטיל את האחריות העיקרית למשבר בו נתונה החברה ולטיפול בו על ראש הממשלה: "על ודאות הרבה יותר קטנה ראש הממשלה פרק ממשלות והלך לבחירות. ראש הממשלה הוא שצריך להוביל את הנושא. מוציאה אותי מדעתי השאננות הנבזית הפושעת של מקבלי ההחלטות, הממשלה הייתה צריכה להניח מזמן את הרפורמה לאישור הוועדה ולשגע אותנו ולדרוש שנקדם את זה. המצב הזה מביך ומשפיל... כל אחד מנסה לזרוק את תפוח האדמה הלוהט הזה אל השני".

יו"ר רשות החשמל אסף אילת אמר כי הוז מזדהה עם דברי כבל. הוא הסביר כי הרשות רוצה את חברת החשמל חסונה ויעילה, אך מצד שני רוצה שהציבור ישלם את המחיר הראוי על השירות שהוא מקבל. אילת אמר כי במשרד האנרגיה מגבשים כעת תכנית אב למשק החשמל שיעדיה המרכזיים הם עדכון בסיס התעריפים כך שישקפו את העלות בצורה הוגנת וראויה, קידום אנרגיות מתחדשות, קביעת כללי סחר והגברת אחידות רגולטורים והגברת אמון במשק החשמל.

יו"ר ועד העובדים מיקו צרפתי אנמר שהדיון מתקיים בדקה התשעים לפני הקריסה. הוא אמר שעודפי היצור הקיימים במשק החשמל הם בזבוז משאבים אדיר וטען שהתחרות שנפתחה בענף אינה משרתת את הצרכן. "אין שום אינדיקציה שתחרות טובה למשק הישראלי, אבל זה מה שהחליטו. אני לא שמעתי את שר האנרגיה אף פעם מדבר על זה שהוא רוצה את כל הייצור בידיים פרטיות, אבל בישיבות אומרים לי את זה."

צרפתי הזהיר שהרפורמה המוצעת במשק החשמל עלולה להביא למפולת:

" היכולת של החברה לתת מענה הולכת ונשחקת. איך עשו רפורמה? לקחו מצב קיים, הרסו אותו ומההריסות בנו רפורמה. אסור לעשות את זה – זה לא יהיה הידרדרות אלא נפילה למטה בבת אחת".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy