פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
פלדמן: "המו"מ למכירת כריש ותנין מתקדם מאד"
13/07/2016 20:03

שר האנרגיה יובל שטייניץ מזהיר את חברות נובל אנרג'י ודלק כי אם לא ימכרו את המאגרים הקטנים כריש ותנין במסגרת הזמן שנקבעה במתווה הגז, לא תהסס המדינה למכור אותם בעצמה. המאגרים אמורים להימכר בתוך 14 חודשים ממועד אישור מתווה הגז, כלומר, עד פברואר 2017.

 | חדשות האנרגיה |

הדברים נאמרו בכנס תשתיות שהתקיים היום בלוד. בתגובה אמר יניב פלדמן, משנה למנכ"ל דלק קידוחים ואבנר: "אנו מתכוונים לעמוד בתנאי המתווה גם בכל הקשור למכירת כריש ותנין, ואולי אף לקצר אותם.  אנחנו במו"מ מתקדם מאוד למכירת המאגרים האלו, השקענו מאות מיליוני דולרים בלווייתן עד כה ואנו נחושים להמשיך ולפתח אותו על פי לוחות הזמנים שנקבעו".

על פי ההערכות יש לפחות שלוש חברות וקבוצות המתעניינות בעסקה, ובהן חברת אדיסון, חברת אנרג'יאן היוונית וקבוצה בה שותף איש העסקים לארי מייזל.

שטייניץ חזר והבטיח הטבות ותמריצים לעידוד מעבר המשק לגז טבעי: "נצטרך הנחות גדולות על גז ועידוד בהקמה של תחנות דלק. זה מחייב עידוד של המדינה. את מה שהפסדנו בשש השנים האחרונות באי חיבור לוויתן אומדים בנזק של 100 מיליארד שקל."

עדי חכמון, רכזת אנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר הסכימה של המדינה לעודד ביקוש לגז: "בצד הביקוש, יש לנו כברת דרך לעשות, אנו נמצאים בפיגור גם בתעשייה וגם בתחבורה. בתעשייה עשינו תיקון בחוק ההסדרים האחרון, שמטרתה להסיר חסמים כדי שחברות החלוקה יוכלו להקים כמה שיותר מהר את התשתיות שלהם. בתחום התחבורה, יהיה מתווה שיעודד מעבר של תחבורה כבדה שתהיה מבוססת על גז טבעי תוך כמה שנים".

חכמון לא פסלה אפשרות של פיקוח בעתיד על מחירי הגז: "זה לא ירד מהשולחן, ישנה תקופת מעבר, אבל בחרנו בתחרות ולא בפיקוח מחירים. פיקוח אנו לא מאמינים בו, הוא מוצא אחרון במקום בו אי אפשר ליצור תחרות. אנו חושבים שיש עוד אפשרות לפיתוח מאגרים, ופיקוח לא יאפשר פיתוח מאגרים חדשים. התחרות מייתרת את הפיקוח".

עו"ד דן הכהן, מנהל מחלקת האנרגיה במשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' אמר כי אישור מתווה הגז שינה את האווירה בשוק: "חברות נפט בעולם רגילות לסיכונים של גיאולוגיה, הפעלה ומחירי הנפט, ויש מודלים שונים שהם יודעים לתמחר באמצעותם סיכונים אלה. סיכון רגולטורי לא ניתן לתמחר. בנושא יציבות הרגולציה של האנרגיה, מדורגת ישראל באחד המקומות האחרונים. זה אינטרס ראשון במעלה של המדינה לעודד השקעות, ולשם כך עליה לומר אלה הכללים ואלה החוקים. כמו שבכדורגל לא משנים את החוקים במחצית, כך צריך להיות גם בתחום האנרגיה".

"מאז המתווה האווירה משתנה, ובחודשים האחרונים יש פעילות רבה, פי כמה וכמה ממה שהיה בשנתיים האחרונות. שתניב פיתוח ועסקאות בתחום האנרגיה.

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy