פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
חדשות לא טובות מטורקיה
17/07/2016 22:53

לא ברור מי ממנהלי חברות הגז "נשם לרווחה" כאשר התברר שניסיון ההפיכה בטורקיה נכשל, אולם ברור שמה שמתרחש בימים אלה בטורקיה הוא חדשות רעות מאד לעסקים בטורקיה ולעסקים עם מדינה זו. אפשר לעשות עסקים טובים עם כל משטר, אבל מה שחשוב באמת הוא יציבות המשטר. למרות דיכוי המרד, גובר החשש ששלטונו של ארדואן והדמוקרטיה הטורקית יציבם הרבה פחות מכפי שהיה נדמה עד כה.

 | הדר חורש |

ההפיכה הכושלת חשפה גורמים חזקים מאד במערכת הטורקית, המוכנים לפעול בדרכים חוקיות ובלתי חוקיות לשינוי השלטון. הנסיבות בהן כשל המרד דורשות בירור. הטענה כאילו המוני התומכים של טאיפ ארדואן חיסלו את המרד אינה מתיישבת עם השקט הניכר ברחובות הערים, בעת חיסול ההתקוממות. לשלטון הנוכחי יש בוודאי תומכים רבים ברחוב. אבל מהי עוצמת ההתנגדות ומה יחס הכוחות בין התומכים למתנגדים? ומה היה קורה אילו הצליחו הקושרים לחסל או לנטרל את המנהיג ארדואן מיד עם פרוץ המרד?

העובדה היא שגם שלטונות טורקיה אינם רואים בניסיון המרד תופעה שולית וחולפת. מיד עם דיכוי המרד החל השלטון לבצע ברחבי המדינה מעצרים המוניים של מי שחשודים במעורבות במרד, בתמיכה עקיפה או בהזדהות עם גורמי אופוזיציה. מסע טיהור נרחב כל כך עלול בקלות להשיג את המטרות ההפוכות: מתנגדי שלטון הנוטים להביע את מחאתם בדרכים לגיטימיות ולנסות להחליף את השליט בבחירות, עלולים לאבד אמון בתהליך הדמוקרטי ולבחור בדרכים אחרות, בלתי חוקיות ואלימות, בניסיון לשנות את המשטר.

כל אלה אינם צריכים להרתיע את חברות הגז מניסיונות לחתום על עסקת יצוא למדינות אחרות באמצעותה. מערכות פוליטיות רעועות מאפיינות את האזור ולא ניתן להפנות את הגב לאף מדינה, בוודאי לא למעצמה אזורית כמו טורקיה. אבל יש לזכור שטורקיה היתה פעם בעלת ברית ביטחונית ושותפת סוד, עד שחברה לגרועים שבאויבינו והפכה למסגירת סוד.

גם בתחום הכלכלי לא תהיה לטורקיה בעיה משמעותית לקטוע את הקשרים, מניבים ככל שיהיו. מי שחשב שהטורקים לא יוכלו לוותר על הכנסות העתק מהתיירות הישראלית, וכוחם הצבאי יתערער ללא היצוא הביטחוני מישראל, התבדה. הגז מלווייתן חשוב, אך אינו חיוני מבחינת הטורקים. הטענות שטורקיה זקוקה לגז הישראלי אינם נשמעות מכיוון השלטון, אלא מפיהם של אנשי עסקים המבקשים לגזור קופון אל עסקת גז. לטורקיה יש מקורות אנרגיה גדולים ואמינים יותר.

 לכן גם כשתחתם עסקת יצוא, יש להקפיד על השקעות הדדיות במערכות ההפקה וההולכה, ולהקטין ככל האפשר את הפגיעה במקרה של ביטול פתאומי של ההסכמים.

 

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy