פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
אושרו הקלות בחיבורי גז לתעשייה
20/07/2016 20:01

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום שורה של תקנות שנועדו להקל משמעותית בבירוקרטיה המקשה על חיבור מפעלי התעשייה לרשת הגז הטבעי. ח"כ יעקב פרי (בתמונה), שעמד בראשות הישיבה, הזכיר כי התקנות הוגשו בעקבות הרפורמה שאישרה הוועדה עוד בנובמבר 2015 לחיסול הבירוקרטיה שעיכבה חיבור מפעלים לגז טבעי, וכוללות הקלות בהליכי התכנון להנחת צנרת לרשת החלוקה של הגז הטבעי, הקלה על רישוי מתקני גז טבעי ורישוי מתקני גז טבעי בלחץ נמוך מאוד. "השאלה הראשונה שאני רוצה לשאול את נציגי הממשלה היא כיצד ניתן להבטיח שלא יהיו דחיות נוספות וטרטורים מהם סובלים בעלי רישיונות החלוקה", אמר.

 | חדשות האנרגיה |

ח"כ פרי. הוא אף הזכיר את הפרסום בימים האחרונים לפיו חברת החשמל משלמת לבעלי מאגר תמר 5.8 דולר – המחיר הגבוה ביותר בעולם ואמר: "מדובר בנושא נפיץ תרתי משמע, פוליטית ובטיחותית, ואין ספק שאחד מהדברים החשובים לעתיד האנרגטי הוא הוזלה ופריסת הרשת כך שתגיע לכל צרכן וכל לקוח בישראל". מנהל אגף תכנון סטטוטורי במשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, אסף כהן, אמר בתגובה כי "סוגיות של ירידת מחירי הנפט ביחס לגז אינו קשור לנושאי תכנון ובנייה בהם עוסקות התקנות". לדבריו, במסגרת החוק נעשו תהליכים לסייע לחיבור המפעלים.

מנכ"ל חברת החלוקה סופר אנ.ג'י, נתי גלבוע, אמר כי "שעות רבות הושקעו במסגרת אישור הרפורמה בחוק ההסדרים, כדי לחלץ את האבסורד הזה שנקרא להקים רשת חלוקה, לדאבוננו עד היום, כמעט שנה אחרי אישור החוק, כלום לא התקדם ולמעשה הלכנו אחורה בצעדי ענק. "ירידת מחירי האנרגיה גרמה לכך שכדאיות השימוש בגז טבעי פחתה ולמעשה גידלנו פיל לבן", אמר. נציגת מנהל התכנון במשרד האוצר, שירלי ברנד, אמרה בתגובה כי היא "מתפלאת על הדברים של קודמי, שהיה שותף להכנת התקנות". לדבריה, בחוק ההסדרים האחרון הושם דגש על פישוט ההליכים לחיבור המפעלים לגז טבעי בלחץ נמוך ובלחץ נמוך מאוד.

ח"כ פרי ביקש לדעת האם אחרי אישור התקנות ניתן יהיה לבצע עבודות בשטח, לפריסת קווי חלוקה וחיבורם למפעלים, ושאל מדובר יש עיכובים שמונעים את פריסת הרשת. "לא יכול להיות שהממשלה תצעק שהדבר חשוב וחיוני, אבל לא מסוגלת להביא תקנות לאישור הוועדה בזמן קצר יותר", אמר. מנכ"ל מפעל תל בר תעשיות למוסדות בריאות שהוסב לגז טבעי, עופר אופיר, אמר כי גם אחרי אישור התקנות לא בטוח שמחר בבוקר יהיו קווי חלוקה. "חברות החלוקה התחייבו בהסכמים מול המדינה, אך ההסכמים לא נאכפים והצרכנים נפגעים", הסביר. ח"כ פרי ביקש בתגובה מנציגי הממשלה להבטיח שהמדינה לא תהייה הגורם המעכב.

כאמור, התקנות שאושרו היום בוועדה נועדו להביא ליישום החוק, שקבע כי כדי להניח צנרת לרשת חלוקת גז טבעי ניתן יהיה להסתפק בהגשת תוכנית עבודה ולוותר על הצורך בהוצאת היתר בנייה, להקל על הליכי הרישוי של מתקני גז טבעי ולהקל בהליכים הבירוקרטיים להקמת מתקן גז טבעי בלחץ נמוך מאוד. בתום הדיון סיכם ח"כ פרי ואמר כי "הוועדה מבקשת מרשות הגז הטבעי לבחון את פעילות חברות החלוקה, כדי לקדם את פריסת הרשת, ומבקשת לדווח לה בעוד כחודש על ההתקדמות ויישום הוראות החוק והתקנות שאישרה ועדת הכלכלה".

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy