פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 02.05.2024
קפריסין עלולה לטרפד עסקה עם טורקיה
25/07/2016 23:46

ישראל וקפריסין טרם מצאו פתרון לבעיית הפיתוח המשותף של מאגרי הגז. אתמול נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס בנושא אך בהודעה המשותפת שפורסמה בתום הפגישה נאמר כי הצדדים יפעלו כדי לסכם את הדיונים בנושא עד ספטמבר השנה.

 | חדשות האנרגיה | 

הדיונים מתקיימים על רקע הפיוס המתקדם בין ישראל וטורקיה והאפשרות הריאלית של חתימת הסכם ליצוא גז מלווייתן לטורקיה. בסמוך למאגר לווייתן התגלה בתחום המים הכלכליים של קפריסין מאגר אפרודיטה, שגם בו מעורבות השותפות בלווייתן, נובל אנרג'י ודלק. נוכח הסמיכות הגיאוגרפית והדמיון במבנה הבעלות ניתן יהיה לחסוך בהשקעות הפיתוח של המאגרים באמצעות מתקנים משותפים ושיווק משותף. אולם היחסים בין טורקיה וקפריסין מתוחים מאד: הקפריסאים-היוונים מוחים על האחיזה הטורקית באי ועל מדיניות ההתיישבות בחלק הטורקי של האי. בין הצדדים מתקיימות שיחות פיוס אך אלה תקועות בשנתיים האחרונות. החברות הישראליות בוחנות יצוא גז לטורקיה באמצעות צינור, שחלקו צפוי לעבור במים הכלכליים של קפריסין, הגובלים ממערב במים הגלגליים של סוריה. בשיחות בין הצדדים הודיעה קפריסין כי היא לא תשתף פעולה בעסקה עם טורקיה כל עוד לא יוסדרו היחסים בין טורקיה לקפריסין.

בהודעה המשותפת נאמר כי "במסגרת פיתוח מקורות האנרגיה בחלק המזרחי של הים התיכון, הסכימו שני המנהיגים שאין כל ספק שפתרון הנושאים הנתונים במחלוקת בין קפריסין לבין תורכיה יאיץ במידה רבה את קצב הפיתוח של פרויקטים עתידיים, אשר יקודמו בהתאם למשפט הבינלאומי, והדבר יחזק מאוד את היציבות באזור. לפיכך, ישראל מגלה עניין רב בפתרון הסוגיה הזו.

שני המנהיגים הדגישו את חשיבות המסגרת המשולשת בין ישראל, קפריסין ויוון ואת רצונם להיפגש שוב עד סוף השנה כפי שסוכם בין הצדדים בפסגת ניקוסיה ב-28 בינואר 2016.

תאריך היעד שנקבע לסיכום הדיונים בין ישראל וקפריסין, ספטמבר השנה, ראוי לציון. במועד זה אמורים הטורקים להגיע להסכם במחלוקת הגז עם אירן. שתי המדינות נקלעו לעימות לאחר שהטורקים טענו שהאירנים גבו מהם מחירים מופרזים על הגז הטבעי שהם מספקים. הצדדים פנו לבוררות בינלאומית שהכריעה לטובת הטורקים. בהתאם לתוצאות הבוררות, נכנסו הטורקים והאירנים למו"מ על הסכם מתוקן. המגעים אמורים להגיע לסיומם בספטמבר. יתכן מאד שתוצאות המו"מ בין טורקיה לאירן ישפיעו על עמדת טורקיה בשיחות הפיוס בקפריסין, ועל הסיכוי להגיע להסכם. 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy