פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
המכרז למפעל האמוניה נדחה לספטמבר
11/08/2016 07:57

המכרז להקמת מפעל האמוניה נדחה בפעם הרביעית. ועדת המכרזים הבין-משרדית דחתה את התאריך מה-10 באוגוסט לבקשת היזמים המתמודדים. הדחיה הוסברה בבקשה שהגישו חלק מהמציעים הפוטנציאליים ובצורך לאפשר ליזמים להיערך בצורה מיטבית למכרז.

 | חדשות האנרגיה |

 בהודעה שפרסם המשרד להגנת הסביבה נאמר כי בהמשך לבקשת היזמים המתמודדים במכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבדרום, ועדת המכרזים הבין-משרדית אישרה את דחיית התאריך האחרון להגשת ההצעות ל-26 בספטמבר 2016 מה-10 באוגוסט 2016.

המפעל אמור לקום כתחליף למיכל האמוניה (בתמונה) המוצב בחיפה ונחשב לסכנה בטיחותית גדולה המרחפת מעל ראשיהם של תושבי האזור. המשרד להגנת הסביבה העדיף את חלופת הקמת המפעל על פני חלופה אחרת של פיצול מכל האמוניה לשני מיכלים והצבת המכלים החדשים בשני אתרים מאובטחים ומרוחקים מסביבה מאוכלסת, באזור הצפון ובאזור הדרום.

המכרז נדחה מספר פעמים, לאחר שהתברר כי המיזם כרוך בסיכון משמעותי. מחיר האמוניה שייוצר בישראל צפוי להיות יקרה בשיעור משמעותי ממחירי האמוניה הבינלאומיים. חומר הגלם העיקרי ממנו מופק האמוניה הוא גז טבעי, שמחירו במדינות רבות הוא קרוב לאפס. בנוסף יהיה המפעל הישראלי קטן יחסית, ולכן יעיל פחות ממפעלי ענק הפועלים במדינות אחרות.

 הלקוח העיקרי של המפעל צפוי להיות מפעל חיפה כימיקלים, העשויה בכל רגע נתון להחליט להעדיף יבוא של אמוניה או להפסיק להשתמש באמוניה מייצור מקומי. בעקבות הביקורת החליטה הממשלה לשנות את תנאי המכרז ולהעניק ליזמים רשת ביטחון שתקטין את הסיכון שהם נוטלים לעצמם, בנוסף למענק ההקמה. המכרז המעודכן פורסם ביוני השנה וזוהי הדחיה הראשונה מאז פורסם הנוסח החדש. המציעים יתחרו על מענק הקמה מהמדינה בסכום מקסימלי של 240 מיליון שקל, ויוכלו גם להציע מענק בעצמם למדינה. בנוסף, המציעים יתחרו גם על גובה הפיצוי שהמדינה תספק , למקרה קיצון שיביא לסגירת המפעל, בגובה מקסימלי של 480 מיליון שקל.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy