פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
אנרג'יאן במו"מ על כריש ותנין
16/08/2016 21:50

קבוצת דלק – אבנר בראשות המנכ"ל יוסי אבו (בתמונה) חתמה על הסכם למכירת המאגרים "כריש" ו"תנין" לחברת אנרג'יאן היוונית תמורת 148.5 מיליון דולר. בנוסף תקבל קבוצת דלק תמלוגים בשווי 9% ממכירות הגז מהמאגרים. העיסקה מתבצעת במסגרת ה מתווה הגז המתחייב את נובל אנרג'י ודלק למכור את המאגרים למתחרה נוסף שייכנס לענף. השלמת העסקה כפופה בין היתר לאישור משרד האנרגיה, שאינו מתכוון להערים עליה קשיים.

 | חדשות האנרגיה |

 בשנה שעברה מכרה נובל אנרג'י השותפה במאגרים את אחזקותיה לדלק ואבנר על פי שווי של 135 מיליון דולר.

לאחר העסקה אמור משרד האנרגיה לפרסם שורת הטבות והקלות שיקבלו הרוכשים, במטרה לסייע להם לחדור לשוק המקומי. ללא הטבות עלולים הרוכשים להיתקל בקשיים רבים להיכנס לשוק, התפוס ברובו על ידי חוזים עם שותפות תמר. במקביל לפיתוח המאגרים כריש ותנין צפוי גם פיתוח של שדה לווייתן שיתחרה בכריש ותנין. ההפקה בלווייתן צפויה להיות יעילה וזולה יותר מההפקה מהמאגרים הקטנים ולכן צפוי לווייתן להיות בעל יתרון טבעי לעומת מאגרי כריש ותנין. אם שותפות לווייתן לא תצליח להשיג חוזי יצוא, תיגבר תלותה בשוק המקומי והתחרות תתעצם.

 משרד האנרגיה אמור היה לפרסם את ההקלות שייתן לפיתוח מאגרי כריש ותנין באפריל השנה, לאחר דיונים שהתקיימו עם משרד האוצר. בין ההצעות שנשקלו היו הטבות מס שיוזילו את הגז המופק בכריש ותנין. אולם בכירי משרד האנרגיה טענו שטורם הוחלט על פרטי ההקלות למרות החלטת הממשלה בנושא.

 לאחר חתימת מתווה הגז טענו במשרד האוצר ובמשרד האנרגיה כי אין מקום לפרסום פרטי ההקלות שכן הפרסום יגרום להעלאת שווי המאגרים ולהעברת חלק משווי ההקלות לידי המוכרים. מאידך, אין זה סביר שרוכשי המאגרים ישלימו את העסקה בטרם יובהר להם שההקלות שמתכננת המדינה להעניק להם אפקטיביות ויש להם סיכוי להרוויח מהעסקה.    


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy