פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
היחידות הפחמיות בחדרה יודממו
25/08/2016 00:24

שר האנרגיה יובל שטייניץ (בתמונה: במסיבת עיתונאים היום עם מנכ"ל המשרד שאול מרידור) החליט לחזור בו מהחלטתו להתקין סולקנים ביחידות 1- 4 של חברת החשמל על מנת להמשיך ולהפעיל את יחידות הכוח הפחמיות. היחידות יודממו בתוך כשש שנים ויוכשרו לחזור לפעילות בתקופות חירום.

 | חדשות האנרגיה |

במסיבת עיתונאים שכינס אמר שטייניץ כי שינה את החלטתו בעקבות דיון מעמיק שהתקיים בקבינט הביטחוני ובעקבות בחינה מחודשת של המשמעויות של התקנת הסולקנים. בין הגורמים שהשפיעו על שינוי ההחלטה היו התקדמות המגעים למכירת מאגרי הגז כריש ותנין. הגברת הביקוש לגז הוא תנאי להשלמת העסקה, שכן בתנאי הביקוש הנוכחיים יתקשו בעלי המאגרים הקטנים לשווק את הגז בשוק המקומי.

חברת החשמל תמשיך להפעיל את היחידות בהן הותקנו סולקנים ושתי יחידות נוספות עליהן יותקנו סולקנים בהמשך.

4 היחידות הפחמיות שעליהן לא יותקנו סולקנים יפסיקו לפעול, אולם חברת החשמל תשמור על כשירותן ותפעיל אותן במקרה חירום של פגיעה בייצור החשמל. את מקומן של היחידות הפחמיות ימלאו תחנות כוח במחזור משולב מונעות בגז (מחז"מ). התחנות החדשות יהיו בבעלות יזמים פרטיים. עם זאת אמר שר האנרגיה כי הוא אינו מוציא מכלל אפשרות שחברת החשמל תקים אותן. התחנות החדשות יוקמו ככל הנראה במתחם תחנת הכוח בחדרה או בסמוך לו, על מנת להתאים אותה למבנה מערכות ההולכה של חברת החשמל.

ההחלטה החדשה התקבלה לאחר שההחלטה הקודמת, על המשך פעולתן של היחידות הפחמיות ספגה ביקורת קשה מצד המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. ההחלטה התפרשה ככניעה של שטייניץ לחברת החשמל, הפועלת לשמר את המונופול שלה בתחום ייצור החשמל, על חשבון הציבור הסובל מהזיהום הנגרם מפעילותן של התחנות הפחמיות.

החשמל המופק בארבעת היחידות הפחמיות מהווה כ-10% מייצור חברת החשמל. סגירת התחנות תביא להעברת הייצור ליצרני חשמל פרטיים, המתחרים בחברת החשמל שחלקה בשוק כבר נשחק ל-70%. חברת החשמל טוענת שהתנגדותה לסגירת התחנות הפחמיות נובעת מדאגתה ליציבות אספקת החשמל. לטענת החברה מערכת אספקת הגז אינה בטוחה מספיק ועל כן יש לשמר את כושר הייצור מפחם על מנת להבטיח אספקה מינימלית במקרה שמערכת הולכת הגז תיפגע. החברה טענה שלוח הזמנים להפעלה מחדש של תחנות פחמיות שהודממו הוא ארוך מאד ועלול להמשך שלושה חודשים. לכן לא יהיה זה פתרון יעיל למקרה שאספקת החשמל תיפגע.

החלטת משרד האנרגיה לשנות את ההחלטה בעניין יחידות הכוח הפחמיות מחזקת את טענת מבקרי ההחלטה הקודמת, כי היא התקבלה ללא שיקול דעת מספיק ומבלי שהמשרד הביא בחשבון חוות דעת מקצועיות הסותרות את עמדתה של חברת החשמל.

בתגובה להחלטת שר האנרגיה הודיע השר לאיכות הסביבה זאב אלקין: "החלטה אמיצה זו תוביל בעוד מספר שנים להפסקה מוחלטת של הזיהום וכן התחלואה והתמותה כתוצאה מיחידות מזהמות אלו; ותצעיד את משק החשמל למאה ה-21 - כפי שנעשה במדינות המפותחות בעולם. החלטה זו, כפי שהראו העבודה והדוח שהמשרד להגנת הסביבה פרסם והציג בוועדת הכלכלה בכנסת לאחרונה, תוביל לחיסכון משקי של מיליארדי שקלים רבים. זהו צעד קריטי ראשון וחשוב, וכעת יש לעגן את ההחלטה באופן שיובטח לציבור כי אכן תופסק הפעלת היחידות הפחמיות בלוח זמנים קצר ככל האפשר."

בחודשים האחרונים שרר מתח רב בין משרדי האנרגיה והגנת הסביבה, על רקע מחלוקות מקצועיות. עם כניסת השר אלקין לפקידו לפני כשבועיים, הוא נפגש עם השר שטייניץ והשניים הסכימו לשפר את שיתוף הפעולה בין המשרדים. בהודעתו התייחס אלשין לפגישה זו: "סיכמתי עם השר שטייניץ על שיתוף פעולה אסטרטגי בין המשרדים, למען תושבי מדינת ישראל והמשק. בשבועות הקרובים נעבוד בשיתוף פעולה כדי לתרגם את ההחלטה לפעולות אופרטיביות הנדרשות לקראת שימור היחידות 1-4 והוצאתן המדורגת מפעילות, על מנת שרמות הזיהום באזור יפחתו".

גם יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת, איתן כבל, בירך על ההחלטה: "כפי שנחשף בדיון בוועדה בתחילת החודש – ההחלטה תציל את חייהם של מאות אנשים מדי שנה". היו"ר כבל אף הזכיר כי בדיון נחשפה גם חלופת שימור היחידות לשעת חירום, שלא הייתה ידועה עד אז למשרד האנרגיה".

מנהלי חברת החשמל, שעודכנו מבעוד מועד על החלטת שר האנרגיה פרסמו תגובה מאופקת שסוכמה ככל הנראה מראש עם השר: "חברת החשמל מברכת על החלטת השר אשר הסיר את אי הוודאות סביב אופן ייצור החשמל בתחנת הכח אורות רבין. חברת החשמל הצהירה בעבר וכך גם היום: ההחלטה לגבי אופן ייצור החשמל ביחידות הייצור 1 - 4 בתחנת הכוח אורות רבין היא עניין של מדיניות משק החשמל. החברה הציגה עמדתה בפני הגורמים הרלבנטיים כשלנגד עיניה סוגיות של אמינות אספקה, בטחון אנרגטי, התמודדות עם איומים והבטחת אספקת חשמל יציבה ונקייה. חברת החשמל תערך ליישום מדיניות השר."


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy