פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
רווח מונופוליסטי לנתגז
29/08/2016 19:24

רווחי החברה הממשלתית נתיבי גז ("נתגז") זינקו ברבעון השני של השנה ב-63% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-19.1 מיליון שקל. כך דיווחה החברה הממשלתית. ההכנסות עלו ב-6% והסתכמו ב-133.5 מיליון שקל.

 | חדשות האנרגיה |

במחצית השנה עלו הרווחים ב=21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-52.4 מיליון שקל. הכנסות החברה עלו בשיעור של 3.4% ל-262.8 מיליון שקל. שיעור הרווחיות החריג של החברה משקף את מעמדה המונופוליסטי במשק האנרגיה ומגולגל על צרכני החשמל ומפעלי התעשיה הצורכים את הגז ישירות. הלקוח הגדול ביותר של נתגז היא חברת החשמל.

נתגז עוסקת בחיבור מערכת הגז הפנים ארצית והזרמת הגז הטבעי המגיע ממאגר תמר. נתגז היא החברה היחידה שקיבלה רישיון לעסוק בהולכת גז בישראל. עם זאת נעשתה עבודת הכנה ליצירת תחרות בענף, שכן על פי התקנות אין לנתגז בעלות על מערכות ההולכה והן שייכות למדינה. נתגז, לפחות לפי שעה, היא היחידה המורשית לעשות בהן שימוש.

עיקר הכנסותיה של נתגז נובעות מהתשלום שהיא מקבלת על הגז הזורם במערכותיה מנקודת החיבור באשדוד לתחנות הכוח והמפעלים הצורכים אותו. התעריף מורכב מ "דמי קיבולת" על פי הקיבולת המוזמנת של הצרכן ו"דמי הזרמה" בהתאם לכמות הגז המוזרמת בפועל. הכנסות נוספות גובה החברה תמורת חיבור המפעלים לגז. התעריפים נקבעים על ידי מועצת הגז.

החברה מממנה את פעילותה באמצעות הנפקות איגרות חוב לציבור בהיקף של כולל של כ-4 מיליארד שקלים. לחברה יש מזומנים פנויים מכל שיעבוד בסך 812 מיליון שקל.

 הוצאות המימון מכבידות על החברה וגרעו מרווחיה עשרות מיליוני שקלים. החברה מדווחת על הוצאות מימון נטו (בניכוי הכנסות מימון בסך 55 מיליון שקל במחצית השנה. כלומר, בניכוי הוצאות מימון היתה החברה רושמת רווח של יותר מ-100 מיליון שקל במחצית השנה. הרווח הגולמי של נתגז במחצית השנה, 130 מיליון שקלים, מהווה 50% מהכנסותיה באותה תקופה, ועשוי להעיד על מעמדה המונופוליסטי והמחיר המפורז שהיא גובה מלקוחותיה שאין להם אפשרות לבחור בחברה מתחרה.

הרווח התפעולי של נתגז הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב-120 מיליון שקל – 47% מסך ההכנסות.  

למרות מעמדה המונופוליסטי שוקלת המדינה להפריט את נתגז באמצעות הנפקה של מניות מיעוט לציבור. אולם החלטה שהתקבלה לפני שנתיים בעניין זה אינה מתקדמת לפי שעה לשלבי ביצוע.   


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy