פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
מחפשי הגז זקוקים לתמריץ
11/09/2016 23:33

לא כל קודחי הגז הם טייקונים. חלק מהיזמים הם חברות קטנות יחסית, המתקשות לארגן לעצמן שותפים למימון ולבצוע הקידוחים היקרים. אין זה מקרה שרבים חושבים שזיכיון קידוחים בים התיכון שווה מיליארדים. משרד האנרגיה עצמו השקיע לא מעט מאמצים כדי לשכנע משקיעים שבמים הישראלים ממתינים לקודחים גז ונפט בכמות כפולה מזו שהתגלתה שם עד כה.

 | חדשות האנרגיה |

הבעיה היא שאיש אינו יודע היכן בדיוק טמונים האוצרות האלה, כמה קידוחים נדרשים כדי לגלות אותם וכמה כסף יישפך בטרם יתברר סופית אם יש או אין.

אורי אלדובי (בתמונה), פעיל ותיק בשוק ההון ושותף בחברת ההשקעות הלמן אלדובי, נמנה עם המשקיעים הקטנים יחסית. הוא אחד ממייסדי השותפות "הזדמנות ישראלית", בעלת רישיונות לקידוחים בים התיכון ("פלאג'יק" ו"ישי") ובים המלח ("חתרורים"). בים התיכון יש להזדמנות ישראלית אזור קידוחים שבו עשוי להתגלות, על פי ההערכות אופטימיות, מאגר קטן יחסית. אולם השותפים מתקשים לגייס חברת קידוחים שתהיה מוכנה לקחת על עצמה את הסיכון.

בכובעו הנוסף עומד אלדובי בראש איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז. החברות הגדולות באיגוד, נובל אנרג'י וקבוצת דלק בראשות יצחק תשובה, חזקים מכדי להזדקק לשירותי האיגוד. לכן אלדובי מייצג בעיקר את היזמים הקטנים בענף: המתקשים לגייס את ההון העצום הנדרש ושותפים בעלי יכולת וניסיון בחיפושי גז במים עמוקים. מספר החברות שאותן אפשר לגייס לקידוחים צומצם מאד בגלל המשבר בענף הדלק וגם בגלל מגבלות שהוטלו על ידי משרד האנרגיה.

"יש הרבה גז ויש פוטנציאל מעניין למצוא נפט בישראל" אומר אלדובי בביטחון "אבל כדי להפיק את האוצרות האלה צריכים להגיע לכאן חברות גדולות ומנוסות, והמדינה צריכה לעודד אותם. התנאים שמכתיב משרד האנרגיה לחברות חדשות לא היו מאפשרים אפילו לנובל אנרג'י, שגילתה את "תמר" ו"לווייתן" להגיע לכאן." טוען אלדובי. "ישראל נחשבת היום למדינה עם בעיית רגולציה. בעבר כמעט ששכנענו חברת ענק קנדית לבוא ולקדוח בישראל. הם עשו את הבדיקות שלהם, חזרו אלינו ואמרו שהגיעו למסקנה שישראל מסוכנת מבחינה רגולטורית.

ש: מה בדיוק הבעיה בישראל?

ת: המדינה צריכה לתמוך בחיפושי הנפט והגז ולא להכביד על הקודחים. בכל העולם מקובל שאם קידוח נכשל והיזמים מפסידים כסף, הם יכולים להפחית את ההפסד מהרווחים בקידוח אחר שבו התגלה נפו או גז. בישראל אסור לעשות קיזוז הפסדים והמשמעות היא שהמיסוי על הרווחים גבוה יותר מבכל מקום אחר. בנורבגיה למשל, יש השתתפות של המדינה בהפסדים מקידוחים שהתגלו יבשים. אבל לא בישראל. בניגוד לאזורים אחרים בעולם, אין בישראל שוק מקומי גדול מספיק ואת הגז שיתגלה צריך לייצא. ישראל חייבת לתמוך ביצוא באמצעות השקעה בצינור ליצוא או מתן ערבויות ליזמים.

ש: שר האנרגיה טוען שחברות מכל העולם מתעניינות בחיפושים בישראל. מדוע אתה טוען שהביקוש קטן?

ת: יש מספר בעיות: השוק המקומי קטן ורובו תפוס כבר בחוזים של שותפות תמר ולווייתן. חוזים לייצוא עדיין לא נחתמו וצריך להמתין ולראות מה קורה במצרים, טורקיה ומה הסיכוי להניח צינור ליצוא גז לאירופה. מנגד יש התעוררות בהשקעות וחיפושים במדינות עוינות כמו אירן, וחברות אנרגיה גדולות חוששות שפעילות בישראל תפגע בסיכוייהן להשיג חוזים במדינות ערב. זו הסיבה שחברת בריטיש גז (BG ) הפסיקה לפעול בישראל למרות שהיתה הראשונה לגלות כאן מאגרים.

הסיבה האחרונה היא משבר מחירי האנרגיה שפגע בהכנסות ובפעילות חיפושי הנפט והגז בעולם. התגובה של חברות החיפושים למשבר היתה צמצום הפעילות לאזורים קרובים יותר. כאשר אנחנו מחפשים מפעיל קידוחים בארצות הברית הם אומרים לנו שיש מספק מקומות לחפש בהם במפרץ מקסיקו.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy