פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 04.05.2024
חח"י תוותר על מאות מיליוני שקלים לרש"פ
13/09/2016 22:03

חברת החשמל תוותר על חוב של כ-500 מיליון שקלים במסגרת הסדר החוב שהושג בין הממשלה לרשות הפלשתינאית. כך עולה מפרטי ההסכם שפורסמו היום. הוויתור נובע בחלקו מהסכמה שחלק מהחוב לו טענה חברת החשמל נגרם מחיובי יתר של ריבית פיגורים.

 | חדשות האנרגיה |

הסכם עקרונות לפתרון משבר חוב החשמל של הפלסטינים נחתם במעמד שר האוצר, משה כחלון, על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח. הסכם העקרונות יבטיח את תשלום החוב לחברת החשמל לישראל ויסדיר את משק החשמל והאנרגיה הפלסטיני.

החוב הפלשתיני נאמד בקרוב ל-2 מיליארד שקלים וחברת החשמל התקשתה לפעול לגבייתו מתושבי הרשות. על פי ההסכם תשלם הרשות מיד 570 מיליון שקלים לכיסוי החוב, והיתרה, כ-800 מיליון שקלים תשלום ב-48 תשלומים חודשיים. חתימת ההסדר עשויה להחזיר לדו"חות חברת החשמל מאות מיליוני שקלים שיירשמו כרווחים, לאחר שמרבית החוב הפלשתיני סווג כ"חוב אבוד" בדוחות החברה.

סעיף מפתח בהסכם קובע שהרשות הפלשתינית תקים גוף שירכוש את החשמל מחברת החשמל ויעסוק בחלוקתו ובגביית התשלומים מהצרכנים ברשות. הגוף החדש גם יפקיד ערבויות לתשלום במועד. טרם נקבע מחיר שבו ירכשו הפלשתינים את החשמל מחברת החשמל.

בהתאם להסכם, יוקמו שני צוותי עבודה מקצועיים ישראליים-פלסטיניים לגיבוש הסכם מסחרי בין הצדדים ולצורך הגדרת אופן העברת האחריות ניהול משק החשמל.

סעיף נוסף קובע כי ישראל תעביר לרשות  1.14 מיליארד שקלים שהצטברו בעבור כספים של פלסטינים. הרש"פ קיבלה על עצמה את האחריות לניהול כספים אלה בהתאם למטרות אליהם יועדו מראש.

שר האוצר, משה כחלון: "ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל כי חובות העבר של הרשות הפלסטינית הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם הזה יחסוך הרבה הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד. זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום המתווה.  ההסכם מבטיח רצף אספקת חשמל סדיר ופיתוח כלכלי של הרשות. כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית  וביטחונית.

מי שחושב שניתן להגיע לפריצת דרך בין שני הצדדים ללא ניהול משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים פועל בניגוד לאינטרס של עמו. אם לא נתייצב לפתור את הבעיה ההיסטורית שבינינו לבין הפלסטינים אנחנו נוריש לילדנו משבר שיהיה הרבה יותר קשה לפתור אותו. אני מודה לאלוף פולי מרדכי על הסיוע הרב בגיבוש ההסכם."

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א- שייח': "העברת האחריות לידי הצד הפלסטיני תאפשר שליטה מלאה בצריכה של התושבים הפלסטינים. הסכם זה יאפשר לחברת החשמל לנהל את ההתקשרות אל מול הפלסטינים דרך כתובת אחידה בשונה מהתנהלות העבר."

 מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי: "לאחר משא ומתן מורכב וממושך הגענו להסכם משמעותי ובעל ערך רב שפותר חובות עתק שהצטברו למעלה עשור. חברת חשמל ישראל תקבל את זכויותיה מהעבר ויובטחו לה זכויותיה העתידיות. לצד זאת, ההסכם יאפשר את התפתחות משק האנרגיה של הצד הפלסטיני ופיתוח כלכלי. קיום דיאלוג ישיר בילטראלי הוכיח עצמו שוב והסכם חשוב זה מתווסף לשני הסכמים נוספים שנחתמו השנה להכנסת דור 3 בתחום התקשורת לאיו"ש והסכם להסדרת תחום הדואר. בשבוע הבא אציג את הסכם העקרונות בכנס התורמות שיתקיים בניו יורק על מנת לקבל את תמיכתן של מדינות העולם".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוסיף, כי "זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום מתווה העקרונות עליו אנו חותמים היום במלואו, לטובת הצד הישראלי והפלסטיני כאחד. אני מודה לצוותי המשא והמתן שפעלו משני הצדדים והביאו אותנו לחתימה היום".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy