פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
דחיה נוספת במכרז האמוניה
19/09/2016 20:43

המכרז להקמת מפעל האמוניה נדחה שוב. בפעם השביעית. המשרד להגנת הסביבה הודיעה על שדחיה של כשבועיים נוספים במועד האחרון להגשת ההצעות, שנקבע כעת ל-14 בנובמבר. במשרד להגנת הסביבה סירבו למסור מהי הסיבה המדויקת לדחיה.

 | חדשות האנרגיה |

בתגובת המשרד נאמר כי  "בהמשך לעדכונים שהועברו למסמכי המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בחודש יוני, במסגרתם, בין היתר, שופרו ההגנות הפיננסיות שניתנו למציעים (על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה של המכרז), הועברו לוועדה הבין-משרדית בקשות מטעם המציעים לדחות את מועד הגשת ההצעות. זאת, על מנת שיינתן להם זמן מספק להטמיע את השינויים שפורסמו ועדכונים נוספים.

לאור זאת, הוועדה הבין-משרדית נעתרה לדחייה קצרה בלבד (בהתחשב גם בעובדה שבחודש אוקטובר יש רק מעט ימי עבודה עקב החגים), במועד הסופי להגשת ההצעות ל-14.11.16.

לאחר בחינת ההצעות הסופיות תפרסם ועדת המכרזים הבין-משרדית את זהות הזוכה במכרז. בוועדה חברים נציגי משרדי הממשלה – הגנת הסביבה, אוצר (אגף החשב הכללי ואגף תקציבים), כלכלה, וכן רשות מקרקעי ישראל.

מפעל האמוניה נועד להחליף את מכל האמוניה (בתמונה) המוצב בחיפה  ומסכן את בריאות התושבים באזור. המשרד להגנת הסביבה העדיף את פתרון בניית המפעל על פני הקמת מכלים בטוחים ומבודדים ריכוזי אוכלוסיה. עם זאת קיימים סימני שאלה רבים סביב הקמתו של המפעל. האמוניה הוא מרכיב חשוב בתעשיה הכימית והצרכן העיקרי של החומר הוא מפעל חיפה כימיקלים. חומר הגלם העיקרי לייצור האמוניה הוא גז טבעי, הנמכר בישראל במחיר גבוה ממחירו במקומות רבים בעולם. כתוצאה מכך יתקשה המפעל הישראלי לייצר אמוניה במחיר תחרותי שיאפשר לתעשית הכימיקלים להתמודד בשוקי העולם. בניסיון להתמודד עם הבעיה מציעה המדינה סבסוד עמוק להקמת המפעל, ורשת ביטחון למקרה שחיפה כימיקלים או לקוחות אחרים לא יקנו את תוצרת מפעל האמוניה. רשת הביטחון שמציע המדינה מורכבת מאד וספק אם תבטיח את כדאיות הייצור לאורך זמן.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy