פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
חברת החשמל הירדנית תרכוש גז מלוויתן
26/09/2016 19:56

שותפות הגז לווייתן חתמה על הסכם יצוא ראשון בשווי כולל של 10 מיליארד דולר. ההסכם נחתם עם חברת החשמל הירדנית NEPCO , בהמשך להסכם הבנות שנחתם בספטמבר 2014. על פי ההסכם תספק השותפות לחברת החשמל גז בכמות כוללת של 45 BCM (כמיליארד מ"ק) על פני 15 שנים.

 | חדשות האנרגיה |

הגז יוזרם בקצב של 300 מיליון רגל מעוקב ביום. הירדנים קיבלו אופציה להגדיל את קצב האספקה ב-50 מיליון רגל מעוקבים ליום. הגז יוזרם לירדן החל מאמצע שנת 2019, בכפוף למתן אישורים נדרשים.

השותפות לא פרסמה בהודעתה את מחיר העסקה, אולם מסרה שנקבע מחיר מינימום והמחיר בפועל יהי צמוד למחיר חבית הנפט "בנט" המופקת בים הצפוני. על פי ההערכות ישלמו הירדנים מחיר נמוך משמעותית מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל, ובמחירי היום יהיה המחיר ההתחלתי כ-4.6 דולר ליחידת חום. יצוין שעל פי מתווה הגז לא יכולות חברות הגז לחתום על חוזים חדשים עם צרכנים ישראלים במחיר גבוה מהמחיר שנקבע בחוזי היצוא שלהם.

יוסי אבו (בתמונה), מנכ"ל חברת דלק קידוחים השולטת ביחד עם שותפות אבנר בב-45% מלווייתן אמר עם פרסום ההודעה: "חתימת הסכם היצוא מלווייתן לחברת החשמל הירדנית מהווה יום היסטורי וממצבת את מאגר לוויתן כעוגן משמעותי במפת האנרגיה האזורית. אספקת גז טבעי לירדן תאפשר לשכנינו בירדן, בדומה לאזרחים בישראל, ליהנות מאנרגיה יעילה, נקייה וזולה אשר תתרום לשגשוג הכלכלה בישראל ובירדן ותסייע בהידוק היחסים ושיתוף הפעולה. שותפי לווייתן ימשיכו לקדם במרץ הסכמי אספקה נוספים לרבות למצריים, טורקיה והרשות הפלסטינית."

אסי ברטפלד, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל חברת דלק אמר כי "חתימת ההסכם עם ירדן היא אירוע מכונן בשלבי הפיתוח של מאגר לוויתן, ובבחינת סנונית ראשונה לשורה של הסכמים נוספים להספקת גז טבעי ממאגר לוויתן, אשר נמצאים בשלבי משא ומתן מתקדמים."

קית' אליוט, סגן נשיא חברת נובל, השותפה המחזיקה ב-40% ממניות תמר ומתפעלת את פעולות הפיתוח של המאגר אמר כי העסקה תתרום להאצת המהלכים לפיתוח לווייתן ולהגדלת יכולת ההפקה.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ מברך על ההסכם לייצוא גז לירדן:

"חתימת ההסכם עם ירדן היא הישג לאומי חשוב ביותר. זהו ציון דרך חשוב בחיזוק היחסים ושיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לירדן ולאזור כולו.

"מתנגדי המתווה צריכים לבקש סליחה מעם ישראל ביום הכיפורים הקרוב. לו קמפיין ההטעיה ההזוי שהובילו היה מצליח - ישראל הייתה מאבדת את אחד מנכסיה האסטרטגיים החשובים ביותר. המתווה מוכיח את עצמו, כפי שאמרתי כל הזמן, ויוביל לפיתוח מהיר של מאגר לוויתן. זהו רגע היסטורי בו ישראל הופכת לראשונה ליצואנית של אנרגיה וגז טבעי. אין לי ספק, שהסכמים נוספים עם מדינות נוספות יגיעו בהמשך, ואיתם גם תגליות גז נוספות."

למרות שחתימת ההסכם נחשבת לצפויה נוכח ההבנות שהושגו בעבר והצורך הברור של ירדן בגז הישראלי, יש משמעות רבה לחתימה. מדובר בהסכם יצוא אזורי ראשון שיקל על מצרים לקבל החלטה לייבא גז מירדן. ההסכם המחייב גם יסייע לחברות השותפות בלווייתן לגייס הון לקראת המשך פיתוח השדה. הוא גם מקדם את החלטתה של נובל, שטרם התקבלה רשמית, על השקעה של מיליארדי דולרים בפיתוח תמר.

להסכם גם חשיבות גיאופוליטית גדולה מכיוון שהוא מקדם את הקשרים בין ישראל וירדן לרמה של קשר חיוני ואסטרטגי מבחינתה של ירדן. זהו קשר משמעותי יותר מכל קשר שיש היום לישראל עם מדינה באזור, כולל מצרים. החוזה מאותת למדינות האזור שלישראל יש אינטרס כלכלי ואסטרטגי בשימור היציבות של המדינה הירדנית שהתמודדה בשנים האחרונות עם איומים על עצם קיומה.

גורמים בענף האנרגיה מעריכים כי לקראת סוף השנה אמורה להיחתם עסקה משמעותית יותר ליצוא גז למצרים. הדיונים על העסקה מתעכבים נוכח המחלוקת בין מצרים לישראל על הפיצויים שעל מצרים לשלם לחברת החשמל בגלל נזקים שנגרמו לחברה כתוצאה מהפסקת אספקת הגז המצרי בשנת 2011. למרות שפסק הבוררות הורה לחברות האנרגיה הלאומיות של מצרים לשלם לחברת החשמל פיצוי של שני מיליארד דולר, מסרבת מצרים לשלם את הפיצוי. ישראל הגישה הצעות פשרה לפריסת החוב והקטנתו בעשרות אחוזים אולם בשלב זה מצרים דבקה בעמדתה שלישראל לא מגיע כל פיצוי. רק לאחר שתושג הסכמה במחלוקת יתנו המצרים אור ירוק להשלמת הסכמי הגז עם ישראל. בניגוד להערכות חלק מהפרשנים טוענים גורמים בענף האנרגיה שהגז שתספק ישראל עם חתימת החוזים ייועד גם לצריכה פנימית של מצרים ולא רק ליצוא באמצעות מתקני ההנזלה המצריים.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy