פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
קשיים בדרך להסכם על מצרים
04/10/2016 22:03

השיחות על פיצוי מצרי לחברת החשמל נקלעו למבוי סתום נוכח סירובה המוחלט של מצרים לדון בפיצוי לחברת החשמל על הפרת ההסכם לאספקת גז. מהצד הישראלי מתנהלות השיחות על ידי צוות בראשות יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל (בתמונה). המצרים עומדים בטענתם שהגורם להפסקת זרימת הגז הוא בגדר "כוח עליון" ולכן חברת החשמל הישראלית אינה זכאית לפיצוי.

 | חדשות האנרגיה |

היקף הנזק שנגרם לחברת החשמל בעקבות הפסקת זרימת הגז והצורך להשתמש בדלק יקר נאמד בכ-10 מיליארד שקל והתביעה המקורית נגד החברות המצריות עמדה על 4 מיליארד דולר.

במסגרת הבוררות בין הצדדים נקבע שעל חברות הגז המצריות EGAS ו- EGPC לשלם לחברת החשמל הישראלית 1.76 מיליארד דולר בשנת 2011. אספקת הגז הופסקה בעקבות פגועי טרור חוזרים שפגעו בצינור הגז של חברת EMG שבאמצעותו הועבר הגז המצרי לישראל. אולם באותה תקופה גברה הביקורת הפנימית במצרים על המחיר הנמוך שנקבע בעסקת הגז בין שתי המדינות, מצרים החלה בחקירה בחשד לשחיתות בעסקת הגז והשותף המצרי הבכיר לעסקה, חוסיין סאלם, נמלט מהמדינה.

בעקבות החלטת הבורר שניתנה בדצמבר 2016 החליטה מצרים להקפיא כל מו"מ על רכישת גז מישראל עד ליישוב המחלוקת. בהתאם לכך הופסקו כל המגעים למכירת גז ישראלי למתקני ההנזלה במצרים. בישראל מוכנים להגיע לפשרה מרחיקת לכת עם המצרים, ובלבד שההסכם האסטרטגי ליצוא גז למצרים יושלם. היעוד העיקרי של הגז הישראלי הוא מתקני ההנזלה המצריים שיאפשרו יצוא גז לרחבי העולם, אולם קיימת אפשרות שהוא ישמש גם לצריכה מצרית מקומית. מצרים זקוקה לגז הישראלי בעיקר כאמצעי ליצוא ולהכנסת מטבע זר. מצרים שרויה במצוקה קשה של מטבע זר ובישראל מניחים שהיא אינה יכולה לשלם את הסכומים שנקבעו בבוררות גם לו רצתה עם זאת עומדים גורמים בישראל על כך שמצרים תשלם לפחות חלק מהסכום שהוקצב בפשרה, גם אם יהיה זה תשלום דחוי ומותנה בהכנסות מיצוא הגז הנוזלי שיופק מהגז הישראלי. גורמים בכירים בישראל הביעו לאחרונה תקווה שהמו"מ עם מצרים יושלם לפני סוף 2016.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy