פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
המטרה: ירידה של 95% בזיהום
06/10/2016 11:59

המשרד להגנת הסביבה פירסם את היתרי הפליטה של תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון, בעקבות החלטת משרד האנרגיה על סגירת יחידות הכוח הפחמיות בחדרה. על פי הודעת המשרד צפויה רמת הזיהום בתחנות הכוח לרדת בשיעור של 95% עד שנת 2022.

 | חדשות האנרגיה |

היתרי הפליטה מציבים מגבלות מחמירות על הפליטה לאוויר, ומחליפים את הוראות הצו האישי, אשר ניתן בשנת 2010. בין הדרישות המשמעותיות בהיתר: סגירת היחידות הפחמיות (1-4) באורות רבין בחדרה עד יוני 2022 והפחתה של 19% בשימוש בפחם בכל שנה משנת 2017 ועד סגירת היחידות הפחמיות. ההיתר יביא להפחתה של 95% מפליטת מזהמים בתחנת הכוח אורות רבין – מ-42 אלף טון תחמוצות חנקן לשנה לכ-2,000 טון ומ-34 אלף טון תחמוצות גופרית לשנה לכ-1,700.

כמו-כן, נחתם מסמך הסכמות בין השר להגנת הסביבה זאב אלקין (בתמונה) ושר האנרגיה יובל שטייניץ, הקובע שעד ל-31.3.17 יגיש לממשלה שר האנרגיה, בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה הצעה להחלטת ממשלה שתעגן את הפעולות הנדרשות ליישום שיבטיחו את סגירת היחידות. הפעולות הנדרשות, כפי שהציב שר האנרגיה, הן: הממשלה תקדם פיתוח וחיבור של שלושה מאגרי גז והקמת תחנות כוח גז חלופיות (מחז"מ). במקביל, שר האנרגיה התחייב לפעול לעדכון תכנית הפיתוח למשק האנרגיה, ולהורות באמצעותה על ביצוע הפעולות הנדרשות ליישום הוראת סגירת היחידות. הסכמות אלה מבטיחות כי הממשלה תפעל באופן מיידי להיערכות לסגירת היחידות.

בהמשך לדיון הציבורי שערך בנושא המשרד להגנת הסביבה ולהערות הציבור שהתקבלו, היתר הפליטה החדש כולל החמרה משמעותית של המגבלות על הפליטה של תחנות הכוח:

קביעת מועד סגירת והפסקת הייצור ביחידות הפחמיות 1-4 באורות רבין: ביוני 2022. בהיתר הוצבה דרישה להכנת תוכנית להיערכות חברת חשמל לישראל לביצוע הסגירה ושימור היחידות.

קביעת מכסת ייצור שנתית בפחם בשיעור המצמצם את השימוש בפחם ב-19% בכל שנה משנת 2017 - ועד סיום הפחתת הפליטות בתחנות הכוח הפחמיות וסגירת יחידות 1-4 (יוני 2022). בשנת 2016 שיעור הפחתת השימוש בפחם הוא 15%.

קביעת מועדים מחייבים להפחתת פליטות על-ידי התקנת סולקנים ביחידות 5-6 באורות רבין: 31.12.2016 להפחתת תחמוצות גופרית ביחידה 5, ו-31.3.2017 להפחתת תחמוצות גופרית ותחמוצות חנקן ביחידה 6. אבני דרך מחייבות נקבעו לתקופת הביניים.

בתחנת הכוח רוטנברג:

התקנת סולקנים באופן הדרגתי החל מינואר 2017 באופן הדרגתי, שתסתיים עד יוני 2019.

הוראה מחייבת לשינוי סדר העמסת יחידות על-ידי מנהל מערכת החשמל, ולפיו יועדף השימוש בתחנות גז לייצור חשמל על פני תחנות פחם - מעבר למינימום הנדרש לשימוש בפחם לצורכי שמירה על ביטחון אנרגטי. סדר ההעמסה יביא לצמצום זיהום האוויר והפליטות.

שקיפות: נקבעה חובה חדשה של דיווח לציבור באתר האינטרנט של חברת החשמל על כל תקלה הגורמת לפליטת מזהמים משמעותית וכן על חריגה הנראית לעין.

מניעת בעירות: בעקבות מקרי בעירה של ערימות פחם בתחנת הכוח רוטנברג – מקרים שבעקבותיהם המשרד להגנת הסביבה מנהל הליך שימוע ואכיפה - קובע היתר הפליטה החדש חובת התקנת אמצעים אוטומטיים לזיהוי ומניעת התלקחות ערימות פחם.

מניעת מפגעי אבק לסביבה: בכל הנוגע למניעת פליטות אבק פחם מהתחנות אורות רבין ורוטנברג, היתר הפליטה כולל הוראות מפורטות בנושא מניעת פליטת אבק פחם לכל שלבי הטיפול והשימוש בפחם בתחנת הכוח. הוראות אלו נכתבו בהתאם לטכניקה המיטבית הזמינה (BAT).

עם הוצאת היתרים אלה של חברת החשמל, השלים המשרד להגנת הסביבה את הוצאת כל ההיתרים למקורות פליטה טעוני היתר על-פי חוק אוויר נקי ובכלל זה התעשייה הפטרוכימית, מינרלית, פרמצבטיקה, ייצור אנרגיה ותעשיות אחרות.

 

 

 

השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר כי "תחנות הכוח הפחמיות הן מקור הפליטה הגדול במדינת ישראל. התנאים המחמירים שהצבנו בהיתר הפליטה וכן סגירת היחידות הפחמיות, הישנות והמזהמות באורות רבין, הם הישג סביבתי עצום, שמעמיד את מדינת ישראל ומשק החשמל בקו אחד עם המדינות המערביות המפותחות,

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy