פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
רשות החשמל מבקשת להוזיל את החשמל
11/10/2016 12:08

מליאת רשות החשמל, בראשותו של ד"ר אסף אילת, החליטה לצאת לשימוע ציבורי לקראת להפחתה בתעריף החשמל. בכוונת הרשות להוזיל את החשמל לצרכן בשיעור קל של 0.77%. תעריף החשמל המעודכן לצרכן הביתי יעמוד על 45.23 אג' לקוט"ש, לעומת 45.58 אגורות לקוט"ש עד כה. בכך יירד תעריף החשמל לרמה הנמוכה ביותר מזה חמש שנים.

 | חדשות האנרגיה |

השינוי בתעריף לצרכן הביתי נובע מירידה בתעריף הייצור ומעלייה (מתונה יותר) בעלויות המערכתיות במשק החשמל. הסיבות המרכזיות לירידה בתעריף הייצור: ירידה בעלויות ייצור ישירות, בין השאר בשל ירידת מחירי הפחם בכ-15% וכניסתם של יצרנים פרטיים יעילים, הפחתה של החזרי ההון הכוללים של תחנות הייצור במשק, ירידה בצריכה המשקית בשעות השיא ב-2016 ביחס ל-2015, תוך הפחתת השימוש בתחנות בלתי יעילות והורדת ההספק המוקצה לייצור (ביחס להספק המוקצה לגיבוי).

מנגד, עלו כאמור העלויות המערכתיות באופן המקזז (שלא באופן מלא) את הירידה בתעריף הייצור. בין הגורמים שהביאו לעלייה בעלויות המערכתיות ניתן למנות את הגידול באנרגיות מתחדשות במשק בהיקף של כ-300 MW וכן את הגידול בגיבוי המשקי כתוצאה מכניסה לפעילות של  תחנות חדשות וירידת שיא הביקוש  המשקית עקב מזג אויר נוח בשנת 2016.

ד"ר אסף אילת, יו"ר רשות החשמל: "החלטת הרשות על הוזלת תעריף החשמל היא תוצר של עבודה מאומצת של הרשות והמליאה בתקופה האחרונה. ההוזלה משקפת ירידה משמעותית בעלויות הייצור המשקיות מחד ועליה בעלות השירותים הציבוריים במשק החשמל, בין השאר בשל כניסת אנרגיות מתחדשות והגדלת הגיבוי המשקי."

חברת החשמל סירבה להגיב על הודעת הרשות, וכל פי ההערכות היא עשויה לערער על ההחלטה. החברה מתנגדת באופן מסורתי להוזלת החשמל וטוענת שהרשות אינה מביאה באופן מלא את עלויות החברה. בין הרשות לחברה יש מחלוקות על חישובי עלות הולכת החשמל. כמו כן נדרשת חברת החשמל לממן את תכנית ההתיעלות שתניב קיטון בעלויות אולם בשלב הראשון צפויה להטיל עלויות כבדות לפיצויי פרישה.


 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy