פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
מגעים לסיום המחלוקת עם קפריסין
25/10/2016 15:36

מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור (בתמונה) ייפגש עם עמיתו הקפריסאי לדיון בפיתוח משותף של שדות הנפט אפרודיטה וישי. קני המאגרים סמוכים מאד זה לזה ולמעשה מדובר באותו מאגר. מחלוקות בין שתיה מדינות מעכבות חתימה על הסכם משותף המתחייב לפיתוח המאגרים. בישראל טוענים שהתקדמות שהושגה לאחרונה תאפשר את הסדרת המחלוקת והתחלה של פיתוח המאגרים.

 | חדשות האנרגיה |

מחרתיים צפוי גם האנרגיה יובל שטייניץ לצאת לאתונה כדי לקדם עסקה לצינור משותף ליצוא גז מקפריסין וישראל ליוון ומשם הלאה לאירופה. קפריסין  מאגר אפרודיטה שבמים הכלכליים של קפריסין התגלה בסמיכות למאגר הישראלי לווייתן ובשני המאגרים מעורבות חברות דלק הישראלית ונובל האמריקאית. נובל מכרה חלק מאחזקותיה (35%) באפרודיטה לבריטיש גז שנרכשה מאוחר יותר על ידי חברת של ההולנדית.

שאלת המפתח היא נתיבי היצוא של הגז המופק באפרודיטה ובלווייתן. הלקוחות העיקריים ליצוא הם טורקיה, המעוניינת ביבוא מקורות הגז הטבעי שלה, מצרים, המעוניינת בעיקר לשמש תחנת מעבר שבה תבוצע הנזלת הגז ויצוא למדינות שלישיות, וכן מדינות דרום אירופה. הגז לדרום אירופה יכול לעבור באמצעות צינור לטורקיה המתכננת להיות תחנת מעבר להזרמת הגז הלאה באמצעות "הזרם הטורקי", או יוון. יצוא באמצעות צינור גז לטורקיה חייב לעבור דרך התחום הימי של קפריסין, המסוכסכת עם טורקיה ומעדיפה יצוא באמצעות יוון. שיקול נוסף נכנס למשוואה המסובכת כאשר חברת אנרג'יאן היוונית חתמה ע הסכם לרכישה ולפיתוח מאגרי הגז הישראלים כריש ותנין. אנרג'יאן צפויה על פי ההערכות גם להתחרות במסגרת המכרזים שמתכוונת המדינה לפרסם על 24 רישיונות חדשים לחיפושי נפט וגז במזרח התיכון. מעורבות מסיבית של היוונים בפיתוח ענף האנרגיה בישראל עשויה להשפיע גם על הפיתוח העתידי של תשתיות היצוא ויעדי היצוא של גז ישראלי.

לפני 10 ימים נפגש שר האנרגיה יובל שטייניץ עם עמיתו הטורקי במסגרת וועידת האנרגיה הבינלאומית באיסטנבול ודן אתו באפשרות יצוא הגז לטורקיה ולמדינות דרום אירופה באמצעות טורקיה.  

שתי המדינות, ישראל וקפריסין מנהלות במקביל מו"מ לקראת יצוא למצרים. בין קפריסין ומצרים אף נחתם לאחרונה הסכם מסגרת ליצוא אולם אין עדיין הסכמים מפורטים לעסקה. עסקת יצוא גז מישראל למצרים מותנית בהסדרת המחלוקת בעניין תביעת חברת החשמל הישראלית לפיצוי על הפסקת הזרמת הגז ממצרים בשנת 2012.  


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy