פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
האניה המגזזת הוטענה ברציף
13/11/2016 23:18

מטען גז נוזלי הועבד מאניה שהגיעה לישראל לאניה העוגנת דרך קבע ליד המסוף הימי של חברת נתגז כ-10 ק"מ מערבית לחדרה, בלב ים.

 | חדשות האנרגיה |

במסגרת הליך ה-STS שבוצע אתמול התחברה האנייה המגזזת של חברת Excelerate  , שנחכרה על ידי חברת החשמל ומחוברת דרך קבע למצוף הימי, למכלית של חברת BP הנושאת על סיפונה מטען של גז טבעי נוזלי (LNG) שרכשה חברת החשמל. לאחר קשירת האניות זו לזו בסיוע 3 גוררות, הוזרם מטען ה LNG באמצעות צינורות גז גמישים מן המכלית -הישר אל האנייה המגזזת ומשם למערכת ההולכה של נתג"ז דרך המצוף הימי.

ההליך התבצע לראשונה בלב ים על גבי מצוף LNG ימי, אשר שימש כעוגן לשתי הספינות.  

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ, בירך על המהלך , ואמר, כי ההטענה של ספינת הגז בעודה עוגנת מול חופשי ישראל, מאפשרת עגינה רציפה ללא צורך בהפלגה והיעדרות של מספר ימים, וכך מחזקת את הביטחון האנרגטי של ישראל.

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל אמר, כי אניית הגז הטבעי שחברת החשמל חכרה, הוכיחה את חיוניותה בשנים האחרונות, עת שימשה לא אחת כגיבוי למשק החשמל בישראל.  שיטעון האנייה בלב ים, מהווה פריצת דרך שתאפשר אספקת גז טבעי נוזלי למשק החשמל בישראל באופן רציף ויחסוך למשק מיליוני דולרים בשנה בזכות מניעת פעולות העגינה שנעשו עד כה  בקפריסין, ומניעת שימוש בסולר לצורך גיבוי באותן שעות שיא כאשר האנייה אינה מחוברת למצוף.  חברת החשמל תמשיך להוביל את מהפיכת הגז הטבעי לטובת ייצור חשמל זול ונקי יותר".

מנכ"ל נתג"ז שמואל תורג'מן: "על אף כי ההליך טרם בוצע בעולם בעבר, במסגרת פרויקט המצוף ומתוך ראיה קדימה, נתג"ז שמה דגש על תכנון והקמת המתקן עם אפשרות לביצוע STS תוך כדי עגינה על המצוף. בחודשים האחרונים במסגרת שיתוף פעולה בין משרד האנרגיה, חברת החשמל ונמל חדרה, ביצעה נתג"ז את כל הפעולות הנדרשות על מנת לאפשר את ההליך המורכב בפן תפעולי-הנדסי, תוך התייחסות נרחבת לנושאי בטיחות."

על מנת להבטיח את רמת הבטיחות הנדרשת, תחת הנחיות משרד האנרגיה ורשות הגז ביצעו חברת החשמל ונתג"ז, בשיתוף פעולה עם  נמל חדרה וחברות Excelerate ו BP סידרת פעולות אשר כללו בין היתר ביצוע תהליך של הערכת סיכונים, כתיבת נהלים, ביצוע תרגולי עגינה במכשיר הדמיה (סימולטור) ייעודי, הכנות ותרגולי חירום, אישור המתכננים להתאמת הציוד הקיים לפעילות המתוכננת וכיו"ב.

המצוף הימי, אשר תוכנן ונבנה ע"י חברת נתג"ז בשנת 2013, הוקם במטרה לגשר על מחסור באספקת הגז הטבעי לישראל עד להשלמת פיתוח מאגר תמר. המצוף משמש כנקודת התחברות לאניות גט"ן (LNG) מגזזות, אשר מתחברות אליו (מבלי להטיל עוגן) ופורקות גז טבעי ישירות אל המקטע הימי של מערכת ההולכה הארצית, בנפח של עד 2.5 BCM לשנה.

המתקן תוכנן והוקם מראש על מנת לעמוד בעומס של 2 אניות המתחברות זו לזו במסגרת STS.

כאמור, יכולת הנדסית זו מייתרת את הצורך של האנייה המגזזת להתנתק ממנו למשך מספר ימים לצורך טעינתה מחדש ב LNG, ובכך להותיר את המשק הישראלי תלוי במקור גז יחיד – מאגר "תמר".  מדובר במתקן בעל חשיבות אסטרטגית, אשר מאפשר למדינה לדאוג לאספקת אנרגיה רציפה לתחנות הכוח ולתעשייה בישראל.

 
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy