פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
שטייניץ הכריז על פתיחת הים לחיפושים
15/11/2016 22:12

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע היום על פתיחת הים לחיפושי גז ונפט. לפני כחמש שנים הכריז משרד האנרגיה על הפסקת חלוקת הרישיונות לחיפושים נוספים של גז ונפט, לאחר שהתגלו בבעיות שונות בשיטה. חלוקת הרישיון ללא תמורה וללא בדיקה מספקת של כשירות גורמה לספסור ברישיונות והכניסה לענף חברות שכשלו במשימת החיפושים.

 | חדשות האנרגיה |

על פי התכנית שהציגו היום שר האנרגיה יובל שטייניץ, מנכ"ל המשרד שאול מרידור וראש מנהל אוצרות הטבע יוסי וירצבורגר, יוצעו למשקיעים וחברות חיפושי נפט 24 רישיונות חדשים בשטח של כ 400 קילומטרים רבועים כל רישיון. כל מציע יוכל להגיש הצעה למספר שטחים (״בלוקים״) שלא יעלה על 8. בזמן ההגשה יידרשו המציעים לשלם מענק חתימה גבוה ככל האפשר, ובסכום של 100 אלף דולר לפחות. ההצעות יוגשו עד ה-21 באפריל 2017 והזוכים יוכרזו באמצע יולי 2017 .

תכנית המכרזים גובשה לאחר שמשרד האנרגיה ריכז נתונים  גאולוגיים רבים על מבנה שכבות הקרקע שמתחת לים בתחום המים הכלכליים  של ישראל והזמין דו״חות על האזורים בהם קיים סיכוי משמעותי לתגליות נפט או  גז. על פי הנתונים שריכזה חברת הייעוץ בייסיק יש בישראל פוטנציאל למציאת כמות כפולה מכמות הגז שהתגלתה עד כה בשטחה.

השר שטייניץ אמר עם פרסום המכרז: "שטייניץ: ״סגירת הים היתה החמצה גדולה למדינת ישראל ואזרחיה. פתיחת הים היא הסיכוי הכי טוב להגדיל את הצמיחה. ההכרזה עשויה לגרום לקמפיין חדש נגדי מצד "קברני הגז" שרוצים שהגז יישאר בים. זו זכותם למחות. אבל חובתנו היא לפתח את המשק. אם המהלך יצליח נהפוך את ישראל למעצמת גז אזורית"

שטייניץ אמר בימים אלה מתקיימים דיונים מפורטים על יצוא גז לטורקיה באמצעות צינור שיחובר למאגרים הימיים. כמו כן מתנהלים מגעים עם יוון, קפריסין ואיטליה על חיבור צינור נוסף ישירות לאירופה. "אני רוצה שתהיה לנו יותר מאופציה אחת ליצוא הגז" אמר שטייניץ.

בשנה האחרונה הציג שטייניץ את תכניות החיפושים של ישראל בפני חברות אנרגיה בינלאומיות. בקרוב הוא מתכוון לנסוע לכנס נוסף ביוסטון שבטקסס ולהפגש שם עם מנהלי חברות בינלאומיות שלדבריו מגלים עניין בתכנית. "כדאיות ההשקעה בחיפושי גז בישראל עולה בגלל אפשרויות היצוא שאנחנו מפתחים" אמר שטייניץ.

מנכ״ל משרד האנרגיה שאול מרידור הציג את עקרונות המכרז, כשהוא מדגיש שאחת המטרות העיקריות במכרזים היא להכניס תחרות במשק הגז, הנשלט היום על ידי קבוצת דלק- נובל אנרג'י. הרישיונות יימסרו לשלוש שנים עם אפשרות להארכה בשלוש שנים. לאחר הזכיה  החברה יכולה לקדוח או לעשות סקרים ובסוף התקופה הראשונה להחליט אם הוא קודח או מחזיר את הרישיון.

לא יתאפשר לחברות שמחזיקות אחזקות גדולות בלווייתן ותמר כלומר, נובל אנרג׳י ודלק, להשתתף במכרז. מרידור אמר כי השאיפה היא שהמשתתפים יבקשו לקבל בלוקים צמודים ולא נפרדים ומרוחקים האחד מהשני.

דרישות הסף להשתתפות במכרז: סך נכסים של 400 מיליון דולר, הון עצמי של לפחות 100 מיליון דולר וערבויות של 10-2.5 מיליון דולר, ניסיון ויכולת ביצוע מוכחת של קידוחים ימיים מהסוג הנדרש. כל שותף ברישיון יחזיק  לפחות 25 אחוזים מהזכויות..

השיקול המכריע בבחירה הוא תכנית העבודה שתוצג למשרד האנרגיה, תוך עדיפות למי שיתחייבו לקדוח בתוך שלוש שנים ממועד הזכיה. "במקום שיש פוטנציאל גדול אנחנו רוצים להיות מחויבות להפקה כבר בשנים הקרובות." אמר מרידור.

מאיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל נמסר: "אנו מברכים את משרד האנרגיה על ההחלטה ההיסטורית של פתיחת הים לתחרות מחודשת. לישראל פוטנציאל אדיר לתגליות נפט וגז נוספות, ואנו נהיה שותפים מלאים למאמצים להפוך את ישראל לעוגן אנרגטי אזורי ובינ"ל.  הטלטלה בתעשיית הנפט-והגז הבינ"ל מקשה על משיכת משקיעים חדשים לישראל, ולכן על משרד האנרגיה להציע למשקיעים תנאים אטרקטיביים, להמשיך לפעול להטמעת הגז במשק הישראלי ולהקפיד על יציבות רגולטורית לאורך זמן".

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy