פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
ניסיון נוסף לתחרות בגפ"מ
20/11/2016 20:46

מחלוקת בוועדת הכלכלה על הרפורמה החדשה שמציע משרד האוצר לערוך בשוק הגז הביתי. בדיוק שהתקיים אתמול בוועדה הציגה נציגת האוצר, עדי חכמון, את הרפורמה המוצעת: חכמון אמרה כי משק הגז הביתי הוא לא תחרותי ו-3 חברות שולטות ב-85% ממנו. לדבריה, הרפורמה יכולה להביא לחיסכון של 400 מיליון שקל בשנה.

 | חדשות האנרגיה |

הצעת החוק, הכלולה בחוק ההסדרים מבקשת להקל על הדיירים להחליף ספק ולאפשר זאת גם ברוב של בעלי דירות שהגיעו לאסיפה עליה תימסר הודעה מראש, במקום המצב כיום שבו צריך לגייס רוב של בעלי הדירות. תיקון נוסף מבקש למנוע אפליית מחירים בין דיירים המחוברים לאותו צובר, וכן מבקשת הממשלה להקל על העברת פיקדונות של הדיירים בין חברה לחברה.

חבר הוועדה ויו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר כי הוא מתנגד לתיקון בעניין אסיפת הדיירים, והסביר כי עלול להיווצר מצב שכל שני וחמישי יחליפו ספק בבניין. הוא הציע לאפשר החלפת ספק באמצעות החתמת 51% מבעלי הדירות, או החלטה של רוב בעלי הדירות באסיפה, בתנאי שהגיעו אליה לפחות 51% מהם. "אם כל שני וחמישי הדיירים יחליפו ספק המחיר יעלה", אמר.

ח"כ רועי פולקמן והיו"ר איתן כבל (בתמונה) העירו כי במצב כזה לא תתאפשר החלפה ולא תהייה תחרות. ח"כ יעקב אשר אמר כי הוא בעד התחרות, אך גם הוא התנגד לאפשר למספר דיירים בודדים לקבוע את ספק הגז בבניין, והוסיף כי באסיפה צריכים להשתתף לפחות רוב בעלי הדירות.

ח"כ עיסאווי פריג' טען כי הרפורמה המוצעת היא "חרטא" ואמר כי מבטיחים שהתחרות תביא לירידת מחירים אבל בפועל זה לא קורה. גם הוא התנגד לכך שמיעוט מהדיירים יקבלו החלטה ואמר כי זה לא דמוקרטי. ח"כ חמד עמאר הציע הצעה אחרת, לפיה תידרש נוכחות של לפחות 30% מבעלי הדירות באסיפה. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי צריך להתחשב גם בדעתם של השוכרים, שכן בסוף הם משלמים את החשבון. גם הוא סבר כי צריך החלטה של לפחות מחצית מהדיירים, ואם כי אם הם לא הגיעו לאסיפה אפשר להעביר להם את ההחלטה ולקבל התייחסותם בכתב.

מנכ"ל חברת ישראגז, דוד בן יהודה, טען כי החברה שלו אמנם חברה קטנה אך היא מביאה את התחרות והוא מרוצה מהמצב הקיים. הוא הביע התנגדות לאישור מעבר ברוב רגיל מבין בעלי הדירות שמגיעים לאסיפה.

סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי צריך לערב את השוכרים בהחלטה וכן לתת את הדעת על הנעשה בבניינים בהם מתגוררים דיירי הדיור הציבורי. מנכ"ל חברת מרכז הגז, יורם טמיר, אמר כי כל מה שצריך לעשות זה לכלול גם את השוכרים בדרישה לרוב של 51%, ואז התחרות תיפתח. עו"ד שולי אשבל שייצגה את אמישראגז אמרה כי השוק הוא כבר לא ריכוזי והתחרות דווקא הצליחה. היא הציעה לזמן את החברה היוצאת והחברה הנכנסת לאסיפת הדיירים, ואמרה כי הן כבר תדאגנה שהאסיפה תתנהל לפי הכללים ושהדיירים יגיעו אליה.

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי בכוונתו להעביר את הרפורמה כך שתהייה תחרות. "אני לא אאפשר שכנסת ישראל תצא נגד אזרחי ישראל", אמר. הוא הוסיף כי בכוונת הוועדה לתת לציבור כלים שאפשר ליישם אותם וביקש מהממשלה לאפשר גם לשוכרים לקחת חלק בתהליך.

משרד האוצר והאנרגיה הכריזו מספר פעמים על רפורמות שנועדו להביא תחרות בענף הגז הביתי (גפ"ם) אבל הניסיונות לא צלחו עד כה. המכשול העיקרי לתחרות הוא הצורך של הצרכנים לקבל הסכמה משותפת ולפעול באופן אקטיבי כדי לתחר בין הספקים. קשיים אחרים נובעים מהמחיר הנמוך יחסית של הגז הביתי, ומכאן הרווח המוגבל שיש לצרכנים מהחלפת הספקים. כמו כן נחקרו בעבר תלונות רבות על פעולות אנטי תחרותיות שמבצעות החברות, כגון חלוקת אזורי שיווק שבהם נמנעות החברות מלהציע שירותים מתחרים לספק קיים. "שנים אנחנו נלחמים להביא את התחרות לענף והפעם אני נחוש לעשות זאת" אמר יו"ר וועדת הכלכלה, איתן כבל.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy