פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
אובמה מקדם הסכם בקפריסין
20/11/2016 20:58

ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביוון עשוי לקדם את המגעים ליצירת המסדרון שיאפשר יצוא גז ליוון ולאירופה. כך אומר גורם יווני לסוכנויות הידיעות. אובמה הגיע בשבוע שעבר ליוון במסגרת ביקור אחרון שהוא עורך באירופה כנשיא ארצות הברית.

 | חדשות האנרגיה |

ביוון מקווים שאובמה יפעיל את השפעתו למציאת פתרון למחלוקת בקפריסין, שבעטיה נמנע חיבור מאגרי הגז במזרח התיכון לאירופה: מאגרי הגז נמצאים בשטח המים הכלכליים של ישראל וקפריסין היוונית, וצינור הגז צריך לעבור דרך אזורים בחזקת קפריסין הטורקית וטורקיה. השלטונות בחלק הטורקי של קפריסין הודיעו כי לא יאפשרו את מעבר הצינורות כל עוד לא מושג הסכם פשרה בין השלטון הטורקי לחלק היווני של האי. בפגישתו של אובמה עם ראש ממשלת יוון אלקסיס ציפראס אמר אובמה כי שוחח עם ראש ממשלת קפריסין בניסיון לקדם הסדר הוגן ובר קיימא. אובמה אמר לכתבים כי הוא שוחח עם הצדדים והתרשם שהמנהיגים משני הצדדים מעוניינים להגיע להסדר שישרת את על המעורבים. הנשיא האמריקאי הזכיר שסגנו, ג'ו ביידן היה מעורב בקידום המשא ומתן בין הצדדים והעריך כי ישנו חלון הזדמנויות המאפשר להגיע להסכם כבר בשבועות או בחודשים הקרובים."

הסדר בקפריסין, שהוא בעקיפין גם הסדר בין יוון וטורקיה, יפתח ליוונים גם אפשרות לקבל גז שיגיע באמצעות צינור מטורקיה. היוונים מתכננים גם הקמת מתקני גיזוז ליבוא ויצוא LNG.

ביום שלישי האחרון אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ כי ישראל מנהלת מגעים מפורטים להקמת צינור גז שיוליך ממאגרי הגז הישראלים לאירופה ולטורקיה. גורמים בענף האנרגיה מעריכים כי הפרוייקט יוכל להתממש רק אם יצורפו אליו מאגרי הגז בקפריסין ויושג הסכם פשרה במחלוקת רבת השנים באי.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy