פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
שיפור ברווחי חברת החשמל
26/11/2016 22:33

חברת החשמל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2016 ברווח של 1,687 מיליוני ש"ח , לעומת רווח של 256 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד, אולם בניכוי השפעות חד פעמיות הן בתשעת החודשים של השנה והן בתשעת החודשים בשנה קודמת , רווחי החברה לאחר נטרול ההשפעות החד פעמיות בתקופת תשעת החודשים עומד על כ- 831 מיליוני ₪ לעומת 588 מיליוני ₪ בתקופה קודמת אשתקד.

 | חדשות האנרגיה |

ברבעון השלישי, למרות שלא חל שינוי במכירות החשמל של החברה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, חלה ירידה בהכנסות החברה בסך של כ-140 מיליוני ₪ (105 מיליוני ₪ נטו לאחר מס), בגין ירידת תעריף כמפורט מטה.

בתקופת תשעת החדשים חלה ירידה בהכנסות החברה בסך של כ - 327 מיליוני ש"ח (245 מיליוני ש"ח נטו לאחר מס).
הירידה בהכנסות נובעת מירידות בתעריף החשמל במהלך שנת 2015 (ב- 1/2/2015 ירידה של ב-% 11.8 וב- 13/9/2015 ירידה של  כ 5.89%).
בינואר 2016, הורה שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים לחברת החשמל, כי ייצור החשמל ביחידות הפחמיות  יופחת ב- 15% בחישוב שנתי, יחסית להיקף ייצור החשמל ביחידות אלה בשנת 2015.
כמו כן בחודש ספטמבר 2016 התקבלו מהמשרד להגנת הסביבה היתרי פליטה בהתאם לחוק אוויר נקי לאתרי תחנות הכוח הפחמיות שלה, אורות רבין ורוטנברג, בהם נקבע בין היתר כי  על החברה להפעיל את יחידות הייצור במינימום האפשרי מבחינה תפעולית וכי עליה לתת עדיפות בכל עת לייצור חשמל בגז טבעי.
כתוצאה מכך, הקטינה החברה את ייצור החשמל בפחם, ברבעון השלישי בכ-6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ובכ-14% במצטבר מתחילת השנה, ביחס לתקופה מקבילה אשתקד .
הקיטון ביצור החשמל בפחם  לצד ירידה במחיר הפחם, הביאו לקיטון בעלויות צריכת הפחם ברבעון בשלישי בסך של כ-170 מיליוני ש"ח לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ובמצטבר לתקופת תשעת החודשים לקיטון של 834 מיליוני ₪ לעומת תקופה זו בשנה קודמת.
כמו כן הייתה ירידה של כ-230 מיליוני ש"ח בצריכת הסולר ברבעון השלישי לעומת רבעון המקביל אשתקד , ובמצטבר לתקופת תשעת החודשים לקיטון של 213 מיליוני ₪ לעומת תקופה זו בשנה קודמת,  הנובעת מתנאי מזג אוויר קיצוניים שהיו ברבעון המקביל אשתקד.
 
בחודש ספטמבר 2016 נחתם הסכם עקרונות לפתרון חוב החשמל הפלשתינאי ולהסדרת משק החשמל הפלשתינאי. כחלק מהסכם עקרונות זה התקבל בחברה סך של כ-590 מיליוני שקל חדש.
אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל: " מאז תחילת השנה (9 חודשים) נרשם הישג משמעותי של צמצום חובות החברה בכ 2.4 מיליארד ש"ח. למרות מצבה הפיננסי המורכב של החברה, ההנהלה עומדת ביעדי הדירקטוריון להחזר וצמצום החוב, אף מעבר ליעדים. במקביל, לאחר שנים של מו"מ , נחתם הסכם עקרוני לפתרון חוב החשמל הפלסטיני , אשר היווה משקולת על תזרים וחובות החברה. מדובר בהישגים משמעותיים ליציבות החברה. התוצאות העיסקיות של החברה ברבעון זה, מהוות המשך ישיר לשיפור הפיננסי בחברת החשמל, שהוא תוצאה ישירה של ניהול אחראי ומימוש של תוכניות התייעלות במסגרת תוכנית חומש אסטרטגית, אשר שנת 2016 הינה חלק ממנה."
 
עופר בלוך, מנכ"ל החברה: " הדוחות משקפים מדיניות של ניהול פיננסי אחראי לטווח רחוק בסביבה דינמית - תחרותית. הנהלת החברה מובילה מהלכי התייעלות בכל הגזרות ורושמת הישגים , יחד עם זאת , נדרשים צעדים משמעותיים על מנת להתמודד עם  הירידה בתעריף החשמל והירידה בנתח השוק לצד , הצורך בהשקעות נרחבות בפיתוח הרשת " .
 
אורי יוגב, מנהל רשות החברות, ביקש להוסיף שהוא מברך על התוצאות הטובות שהציגה חברת החשמל, ושיבח את הנהלת החברה, בראשות המנכ״ל עופר בלוך ודירקטוריון החברה בראשות היו״ר יפתח רון-טל, על הדרך הנחושה שהביאה לשיפור רב ברמת הניהול של החברה ומהלכי ההתייעלות המרשימים. ״אין ספק שקיים קשר ישיר בין השיפור בביצועים העסקיים ובנתונים הכספיים, לבין השיפור ברמת הניהול״, אמר יוגב. ״אנחנו רואים הצלחות דומות בכל החברות המיישמות את הרפורמה בחברות הממשלתיות ואשר אליהם נכנסו דירקטורים עצמאיים וחזקים מנבחרת הדירקטורים, ואני בהחלט מברך על כך. השיפור הזה תורם רבות לחברת החשמל, ואני משוכנע שהציבור הישראלי, הצרכנים ומקבלי השירות הם שייהנו מכך לטווח הארוך. 
אנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם חברת החשמל, להמשך חיזוקה של האיתנות הפיננסית של החברה ולפעול לתפקודה כחברה רווחית , מקצועית, יעילה ושקופה".
 
להלן נתונים נבחרים  נוספים לתקופת רבעון 3:
 
•           הכנסות החברה ברבעון השלישי לשנת 2016 הסתכמו לסך של כ-7.1 מיליארד ש"ח  לעומת סך של כ-7.2 מיליארד ש"ח לתקופה המקבילה אשתקד. קיטון של כ 2%, הנובע בעיקרו מירידה בתעריף החשמל.
 
•           עלויות הדלקים של החברה לרבעון השלישי לשנת 2016 הסתכמו לסך של כ 2.1 מיליארדי ש"ח לעומת סך של כ 2.6 מיליארדי ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. קיטון של כ 20% הנובע בעיקרו מקיטון בעלויות צריכת הפחם והסולר.
 
להלן נתונים נבחרים  נוספים לתקופת תשעת החדשים:
 
·         עלויות הדלקים של החברה לתשעת החודשים הראשונים לשנת 2016 הסתכמו לסך של כ 5.5 מיליארדי ש"ח לעומת סך של כ 6.6 מיליארדי ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. קיטון של כ 16% הנובע בעיקרו מקיטון בעלויות צריכת הפחם.
 
רווחי החברה הושפעו ממספר אירועים חד פעמיים שהעיקרים שבהם הינם:
·         פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, אשר בהתאם להוראותיו ולמכתב הממונה על השכר , השפעת הקטנת המחויבות האקטוארית על הרווח של החברה יצרה  רווח בסך של כ- 256 מיליוני ש''ח (נטו לאחר מס).
 
·         חוק לתיקון פקודת מס הכנסה אשר קבע כי  שיעור מס החברות יופחת לשיעור של 25% (במקום 26.5%). שינוי זה הביא לשיפור ברווחי החברה בסך של כ- 332 מיליוני ש''ח.
 
·         השפעות עדכון תעריף בגין חובות עבר  בסך של 267 מיליוני ש"ח אשר הביאו אף הן לשיפור בתוצאות החברה.
 להכנסות אלו לא היו השפעות תזרימיות.
 
ההון של החברה ליום 30 בספטמבר 2016 הסתכם לסך של כ 18.1 מיליארד ש"ח לעומת סך של כ- 16.7 מיליארד ש"ח ליום 31 בדצמבר 2015 וסך של 16.8 מיליארד ש"ח ליום 30 בספטמבר 2016.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy