פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הסכם לצמצום תפוקת אופ״ק
01/12/2016 17:23

החברות בארגון המדינות המייצאות נפט הגיעו להסכם לצמצום התפוקה ב 1.2 מיליון חביות ליום. ״זהו יום טוב לשווקים, יום טוב לתעשיה ויום טוב לכלכלה העולמית״ אמר חאלד אל פאליח, שר האנרגיה הסעודי.

 | חדשות האנרגיה |

 בתגובה זינק מחיר הנפט בשוקי העולם בשיעור המגיע ל9% וחבית נפט הים הצפוני נסחרה בלמעלה מ-50 דולר. חברות אופ״ק מייצרות כשליש מתפוקת הנפט העולמית וזו הפעם הראשונה מאז משבר השווקים הפיננסיים שהארגון מגיע להסכם לצמצום התפוקה. הלחץ להסכם הגיע מצד חלק מחברות הארגון, על רקע מפולת המחירים בענף שהגיעה לכ-80% ופגעה קשה במשקים של כל המפיקות הגדולות. ערב הסעודית, המפיקה הגדולה הממלאת תפקיד מרכזי בארגון נקטה באסטרטגיה הפוכה, של הגדלת התפוקה ושמירה על נתח השוק שלה. הסעודים טענו שהגורם העיקרי לעודפי ההיצע שנוצרו בשוק הם חברות אמריקאיות חדשות המפיקות נפט מפצלים. התפוקה של החברות החדשות צמצמה עד למינימום את יבוא הנפט לארצות הברית, שהיתה בעבר היבואנית הגדולה בעולם. בשנה שעברה ביטל הממשל האמריקאי את האיסור על יצוא נפט.

האסטרטגיה הסעודית גרמה אמנם לירידת מחירים אבל יצרני הנפט מפצלים הצליחו להתייעל ולשמור על תפוקתם. גורם מעכב נוסף לצמצום התפוקה היתה אירן שטענה שיש להחריב אותה מההסכם. בתקופת הסנקציות שהוטלו על אירן בשל מדניותה הגרעינית, הצטמצם יצוא הנפט מאירן בכמחצית. עם הסרת הסנקציות הודיעה אירן שהיא תקח חלק בהסכם לצמצום התפוקה רק לאחר שתחזור לרמת התפוקה שהיתה לה ערב הטלת הסנקציות. נוכח עמדה זו הודיעה סעודיה, יריבתה הגדולה של אירן באירגון, שלא תסכים להגבלת התפוקה שלא תחול על כל חברות הארגון. ההסכם יצא לפועל רק לאחר שערב הסעודית הגמישה את עמדתה והסכימה להחרמת אירן באופן שיאפשר לה להגדיל את התפוקה. ערב הסעודית עצמה קיבלה על עצמה את הקיצוץ הגדול ביותר, בהיקף של חצי מיליון חביות ביום. עירק, שהיתה גם היא בין סרבניות הקיצוץ, קיבלה על עצמה קיצוץ בהיקף של 0.2 מיליון חביות. 
להסכם הצטרפו גם המפיקות הגדולות שאינן חברות אופ״ק שהתחייבו להקטין את תפוקתן ב 0.6 מיליון חביות ביום. רוסיה תישא במחצית הקיצוץ.
למרות התגובות המייידיות של השוק ייבחן ההסכם החדש בביצוע. לאופ״ק יש הסטוריה ארוכה של קשיים ביישום הסכמים. בענף אומרים שחלק מהחברות אינן מוסרות דיווחי אמת על תפוקתן. כמו ל עשויים המחירים הגבוהים בענף להעניק זריקת מרץ לתעשיית הנפט האמריקאית, שתגביר את התפוקה באופן שקיזז את הקיצוץ של מדינות אופ״ק.
 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy