פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024
שטייניץ מקדם יצוא גז לאירופה
10/12/2016 21:38

במפגש אנרגיה טרילטרלי של ישראל, קפריסין ויוון הבוקר בירושלים סיכם שר האנרגיה יובל שטייניץ עם מקביליו, כי שרי האנרגיה של המדינות ייפגשו עם נציב האנרגיה של האיחוד האירופי בכדי לקדם את הקמת צינור הגז בין ישראל, קפריסין, יוון ובהמשך איטליה.

 | חדשות האנרגיה |

השר שטייניץ אמר, כי גילויי מאגרי גז נוספים בהליך פתיחת הים הישראלי והקפריסאי הופכים את האזור שלנו לאטרקטיבי, וצינור גז משותף הוא אחד מנתיבי הייצוא האסטרטגיים לאירופה. מפגש זה, כחלק מסדרת פגישות טרילטרליות, מחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות, ושמחתי לראות את הרצון המשותף לקדם פרויקט זה כחלק מהידוק היחסים בין המדינות.

בדיקה שערך לאחרונה משרד האנרגיה העלתה שההשקעה הנדרש בצינור הגז צפויה להיות קטנה מכפי שהעריכו בעבר ולכן היא עשויה להיות כלכלית. מצד שני הולך ומתברר שהקמת צינור גז לטורקיה עשויה להיתקל בקשיים מדיניים בלתי מבוטלים, נוכח הסכסוך המתמשך בין קפריסין וטורקיה ההערכות שקפריסין לא תאפשר הקמת הצינור ללא הסכם בין טורקיה לקפריסין שיסדיר את המחלוקת על האחיזה הטורקית בצפון האי.

גם הסיכויים להסדרת היצוא למצרים אינם ברורים לפי שעה, נוכח הסירוב המתמשך של מצרים לדון בעסקות ליבוא גז מישראל, וההתקדמות המהירה של המצרים בפיתוח הפקת הגז והנפט במדינה. גידול חד בתפוקת הגז המצרי עשוי לייתר את התועלת האפשרית שביבוא גז הן לצרכי המשק המצרי והן לצורך הנזלת הגז ויצואו למדינות אחרות.

עם זאת מעריכים גורמים בענף האנרגיה שהקמת הצינור בין ישראל ואירופה לא תהיה כדאית כל עוד לא התגלו מאגרי גז גדולים ומשמעותיים באזור, מעבר למאגרי הגז הגדולים הקיימים: לווייתן ותמר בישראל ואפרודיטה בקפריסין. שתי המדינות כבר פתחו במאמצים לאיתור מאגרים נוספים, אולם גילוי, מימוש ופיתוח מאגרים אלה יושלמו, במקרה הטוב, רק בעוד כעשר שנים. הסכמים מוקדמים לפיתוח מערכות ליצוא הגז שיתגלה עשויים להמריץ חברות בינלאומיים להיכנס לפרויקטים של חיפושים באזור.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy