פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
לבנון מקדמת חיפושי גז ונפט
12/01/2017 12:08

התקדמות בפיתוח מאגרי הגז הטבעי בלבנון. בשבוע שעבר אישרה הממשלה החדשה של לבנון בראשות סעד חרירי צווים העשויים לסלול את הדרך לפיתוח מאגרי הגז הטבעי הקיימים על פי ההערכות מול חופי המדינה. הצווים מקנים לרשות הנפט הלבנונית סמכות לחלק 10 רישיונות חיפושים.

 | חדשות האנרגיה |

בשלב ראשון מתכוונת המדינה לחלק 5 רישיונות לחברות אנרגיה בינלאומיות המעוניינות לחפש גז ונפט במים הכלכליים של המדינה. הסכמי הזיכיון אמורים להיחתם עד סוף השנה ומבצע הקידוחים עשוי להתחיל בשנה הבאה. הפקת נפט או גז בלבנון תתכן בסביבות שנת 2025.

בכוונת הממשלה להסדיר גם חקיקה חדשה של מיסוי בטרם יפורסמו המכרזים. על פי הערכות הגיאולוגים עשויים להימצא במים הכלכליים של לבנון מאגרי גז נפט בהיקף שאינו נופל מהמאגרים שהתגלו עד כה במים הכלכליים של ישראל. הממשלה מעריכה כי היקף מאגרי הגז בשטח יכול להגיע ל-96 TCF  וכמות הנפט ל-865 מיליון חביות.  חילוקי דעות ומאבקים פנימיים מנעו את השלמת מבצע החיפושים. ב-2013 פרסמה הממשלה את רישיונות החיפושים ושורה של חברות אנרגיה בינלאומיות עברו את של האישור  להשתתף במכרז, ביניהן אקסון, של ושברון. אולם הטיפול בתכניות החיפושים ואישורם מעולם לא יצא לפועל בגלל נפילת הממשלה והמאבקים הפוליטיים ששיתקו את הפרלמנט והממשלה.

הדרך להשלמת הליך ההקצאה וחלוקת רישיונות עדיין ארוכה חלק מהמאגרים המשוערים של לבנון נמצא באזור שנוי במחלוקת בין ישראל ולבנון, ולבנון טוענת שישראל פגעה בריבונותה. ארגון חיזבאללה שיגר אף איומים כלפי פעילות החיפושים וההפקה של ישראל. בין לבנון וישראל התקיימו בעבר מגעים עקיפים בניסיון להסדיר את המחלוקת. אם יתגלו בלבנון מאגרי גז ממשמעותיים עלולה ישראל להיתקל בבעיה נוספת ביצוא לטורקיה: המאגרים שעשויים להימצא בלבנון קרובים יותר לטורקיה, והנחת צינור גז בין שתי המדינות לא תתקל בבעיות מדיניות הקיימות בהנחת צינור בין המאגרים הישראלים לטורקיה. צינור בין ישראל וטורקיה חייב לעבור במים הכלכליים של קפריסין. קפריסין אינה יכולה, מבחינת החוק הבינלאומי, למנוע את מעבר הצינור בתחומה אבל היא יכולה להערים קשיים בירוקרטים שונים, על רקע העימות בין ממשלת האי וטורקיה.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy