פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
מצרים לא תזדקק בקרוב ליבוא גז
15/01/2017 23:42

מצרים תשתחרר מהצורך לייבא גז טבע כבר בשנה הבאה. כך מעריך שר הנפט המצרי טארק אל מולה (בתמונה). על פי ההערכות קודמות צפויה היתה המדינה לספק את כל צרכי הגז שלה רק בשנת 2020.

אולם האצת תכניות הפיתוח של מאגרי הגז, וגילוי מאגרי גז חדשים משנים כעת את ההערכות. במהלך השנה הקרובה, מעריך מולה, יגדל ייצור הגז המצרי במיליארד רגל מעוקבים שיגיעו משדה זוהר, ויצטרפו לתפוקה נוכחית של 4.4 מיליארד רגל מעוקבים הקיימת כבר כעת. כמו כן צפויה הגדלת תפוקה של כ-500 מיליון רגל מעוקבים מהמאגר נורה וממאגר שהתגלה מצפון לאלכסנדריה.

מצרים הצליחה לספק את צרכיה בתחום הגז ואף לייצא גז בצנורות ובאמצעות מתקני הנזלה. אולם מדיניות תמחור שגויה ומשבר כלכלי במדינה גרמו לקריסת תעשיית הגז ולצמצום הפעילות של חברות רבות שלחלקן חייבת מצריים עדיין מיליארדי דולרים. בשנים האחרונות עשתה הממשלה מאמצים אדירים לשקם את התעשיה. בין היתר הובטחו לחברות המפיקות ומחפשות מאגרים חדשים מחירים הגבוהים פי שניים ויותר מהמחירים שכפתה הממשלה על התעשיה בעבר. תכניות היצוא של גז ישראלי התבססו ברובן על האפשרות למכור גז ישראלי למתקני ההנזלה במצרים, שייצאו את הגז באמצעות מכליות, בעיקר לאירופה. המחסור בגז במצרים השבית שני מתקני ההנזלה, באידקו ובדמייטה, ופתח לגז הישראלי חלון הזדמנויות. אם תעשיית הגז במצרים תתאושש, היא עשויה לחזור ולייצא גז באמצעות מתקני ההנזלה. הזרמת גז מצרי למתקנים יסייע לממשלת מצרים להתגבר על לחץ בעלי המתקנים, חברות זרות ובראשן של בעלת המתקן באידקו ו-ENI השותפה במתקן בדמייטה. בעלי מתקני ההנזלה טוענים שממשלת מצרים לא עמדה בהתחייבויותיה להזרים למתקנים גז ובכך גרמה להם הפסדים הנאמדים בקרוב ל-12 מיליארד דולרים. לאחרונה התפרסמו במצרים ידיעות שהממשלה מתכוונת לחדש בקרוב את הזרמת הגז למתקנים. חברות הגז הישראליות הודיעו כי למרות הידיעות על הזרמת גז מצרי למתקנים הן ממשיכות במגעים ליצוא גז למצרים. עם זאת הודיעה הממשלה המצרית בשנה שעברה שהיא אינה מתכוונת לאשר עסקות ליבוא גז מישראל עד לפתרון המחלוקת בין חברת החשמל לחברות הממשלתיות המצריות בפרשת הפסקת יצוא הגז המצרי לישראל בשנת 2011. בהתאם לפסק בוררות במחלוקת, אמורה חברת החשמל לקבל מחברות מצריות פיצוי בסך 1.76 מיליארד דולר על הנזק הכספי שנגרם לה. החברה הגישה למצרים הצעת פשרה על סכום קטן בהרבה אולם המצרים דחו את ההצעה.      


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy