פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
חח"י: ליקויים בתרבות הארגונית
15/01/2017 23:47

פרקליטת מחוז המרכז (מיסוי וכלכלה) ליאת בן ארי שוויקי מתריעה של ליקויים בתרבות הארגונית שנחשפו במסגרת חקירת פרשת סימנס בחברת החשמל. בעיקבות החקירה הועמדו בכירים בחברה לדין והורשעו על קבלת שוחד תמורת העדפת חברת סימנס במכרזי ענק של החברה. היקף הפרשה והמספר הרב של המעורבים בה הדליקו נורה אדומה אצל החוקרים והתעורר חשש שתרבות ארגונית שלמה הובילה את החברה להסתבכות.

בין היתר התברר שבכירים בחברה קיימו יחסיים אישיים קרובים עם ספקים, קיבלו מתנות והוזמנות לארוחות על ידי ספקים, ובתמורה סיפקו מידע יקר ערך על הנעשה בחברה. במכתב שנשלח למנהל רשות החברות אורי יוגב ויו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר נאמר כי "עולה תמונה שלפיה, לכאורה, מסירת מידע מסווג לנציגי ספקים לא היתה תופעה נדירה. ייתכן כי מדובר בנורמה מקובלת בחברת החשמל באותה התקופה. במהלך חקירת התיק התגלו אינדיקציות לקיומה של תרבות ארגונית קלוקלת בחברת החשמל, בנושא ציות לחוק וטוהר המידות — בעיקר בכל הנוגע לפרקטיקה הנהוגה ולפערים, שלעתים דרמטיים, בינה לבין הנהלים הכתובים. לא מן הנמנע כי לתרבות ארגונית זו היה חלק ביצירת קרקע פורייה לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות".  חברת החשמל מסרה בתגובה: "לידי החברה לא הגיעה פניית הפרקליטות, אך זו נקטה מאז חשיפת הפרשה שורה של צעדי פיקוח מחמירים כדי למנוע מקרים דומים. חברת החשמל הצהירה שבכוונתה למצות את הדין עם מי שיימצא אשם, נוסף על התביעה שהיא מנהלת כיום נגד דן כהן.

"הנהלת החברה הנוכחית נוקטת מדיניות של אפס סובלנות כלפי שחיתות, ותשתף פעולה עם כל יוזמה שתביא לסיומה של הפרשה, שמעיבה עליה. עמדת ההנהלה והדירקטוריון היא שיש להרחיק מיידית כל גורם שמוגש נגדו כתב אישום. כך נעשה לגבי כל מי שנמצא בהליך משפטי, וכך נעשה גם לגבי דוד אלמקייס, שמיד לאחר הגשת כתב האישום נגדו זומן לשימוע לפני פיטורין.

לכתבה המלאה


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy