פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
דיון סודי על קצא"א
16/01/2017 20:47

חברי ועדת הכספים של הכנסת קיבלו היום תדריך סודי לקראת הדיונים על תיקון החוק שיאפשר להעביר את נכסי קצא"א לחברה בבעלות מלאה של ממשלת ישראל.

 | חדשות האנרגיה |

קצא"א היא חברה ממשלתית השולטת, במתקני ההולכה והאחסון של נפט בין נמל אילת לאשקלון. החברה הוקמה כדי לאפשר יצוא נפט אירני מהמפרץ הפרסי לים התיכון דרך מפרץ אילת , אולם היום היא עוסקת בעיקר באחסנת נפט. עד 1980 היתה קצא"א מיזם משותף לישראל ולממשלת אירן. בעקבות המהפכה האסלאמית באירן נותקו היחסים בין שתי המדינות וישראל הלאימה למעשה את חלקה של אירן במחברה המשותפת. בין שתי המדינות מתנהלת בוררות ממושכת במסגרתה תובעת אירן מישראל פיצויים על הנזקים הכלכליים שנגרמו לה. בינתיים הופעלה קצא"א על פי חוק מיוחד שהטיל איפול על פעילותה ועסקיה. בשנה האחרונה מבקשת המדינה לנרמל את פעילותה של החברה, ולהעביר אותה לחברה ממשלתית הפועלת על פי חוק החברות הממשלתיות. עם זאת מתקשה המדינה לבצע זאת, מחשש שפעולה כזו תשפיע על עמדתה של המדינה בבוררות הבינלאומית. נוכח המצב הרגיש הוחלט על תקופת ביניים שתתחיל ב-25 במארס השנה – מועד פקיעת הזיכיון הממשלתי על פיו פועלת החברה, ותסתיים בעוד שלוש שנים. במהלך תקופה זו יועברו הנכסים והפעילות של קצא"א לחברה חדשה, שגם על פעילותה יוטל חיסיון. החברה תהיה בבעלות הממשלה, אבל לא תפעל על פי חוק החברות הממשלתיות ותהנה מהחיסיון המיוחד של קצא"א.

לאחר שלוש שנים, במהלכה, מקווה הממשלה, תוסדר המחלוקת הבינלאומית בפרשה, תהפוך קצא"א לחברה ממשלתית רגילה. במסגרת התדריך הסודי הסבירו אנשי משרד המשפטים והאוצר לחברי הכנסת את מצבה הרגיש של קצא"א, ואת הסיבה להעביר את נכסיה מממשלתית שאינה פועלת על פי חוק החברות הממשלתיות. הדיון בוועד צפוי להתחדש בימים הקרובים שכן המדינה מבקשת להשלים את הליך החקיקה בטרם תסתיים תקופת הזיכיון של קצא"א, בעוד עשרה ימים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy