פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
מתווה ריגס
18/01/2017 20:44

ביום רביעי שעבר נראה היה שחזונו של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, מתחיל לקרום עור: מתיאוס ריגס, יו"ר ומנכ"ל חברת האנרגיה היוונית אנרג'יאן, התייצב לפני עיתונאים והודיע שהוא מוכן להיכנס לתחרות במשק הגז הטבעי והציע ללקוחות גז במחירים נמוכים ממחיר הגז המגיע ממאגר תמר.

| הדר חורש |

התחרות, על פי ריגס תיפתח ב-2020, ובעצם כבר בשנה הבאה. אמנם אנרג'יאן תספק את הגז רק בשנת 2020, אולם היא כבר החלה לבדוק את השוק, וחוזים ראשונים עם לקוחות צפויים להיחתם כבר בתחילת השנה הבאה. כשאנרג'יאן תתחיל לפעול, איש לא יוכל להמשיך ולהאשים את ממשלה הקימה, באמצעות מתווה הגז, מונופול הגובה מהציבור מחירים גבוהים.

אנרג'יאן היא חברת אנרגיה יוונית קטנה יחסית, שרכשה בעלי המונופול, נובל אנרג'י ודלק, את מאגרי הגז כריש ותנין. נובל ודלק חויבו למכור את המאגרים במסגרת מתווה הגז המאגרים נחשבים קטנים יחסית, אבל הם יכולים לספק תחרות למאגרי הגז הגדולים שבידי המונופול. למרות שאנרג'יאן השקיעה כבר למעלה מארבעים מיליון דולר בעסקה, הדרך לתחרות בענף עדיין רחוקה, והסיכוי שהתחרות וההוזלה יגיעו לכיסי האזרחים קטן. אנרג'יאן עדיין לא התחייבה לפתח את המאגרים ולספק גז. היא ממתינה לראות כיצד מתכוונת הממשלה לסייע לה להיכנס לשוק, שרובו חתום על חוזים עם מאגרי תמר ולווייתן. ריגס אומר אמנם שהוא אינו בונה על סיוע ממשלתי, אבל מדבריו השתמע ההיפך הגמור. הוא הודיע שאנרג'יאן לא תכנס לשוק, אם לא יובטחו חוזים למכירת גז בכמות של 3 מיליארד מ"ק בשנה – כרבע מהצריכה השנתית של המשק. זהו יעד שאפתני שמה שמסתתר מאחוריו, למעשה, הוא דרישה לתמיכה ממשלתית משמעותית שתגרום ללקוחות גדולים לעבור לאנרג'יאן. הלקוח הגדול והמשמעותי ביותר הוא חברת החשמל, שסגורה כבר בחוזה עם שותפות "תמר" עד שנת 2022. באנרג'יאן לוחצים על הממשלה למצוא דרך יצירתית לשנות את תנאי החוזה, אבל ספק אם הדבר ניתן באופן חוקי.

גם אם יתגברו על המכשולים ומחירי הגז במשק יירדו באמת, לא תהיה לכך השפעה על משקי הבית: אלה אינם צורכים גז, אלא חשמל שאותו מפיקה חברת החשמל בעיקר מגז. על פי החוזה עליו נאלצה החברה לחתום, היא תשלם בשנים הבאות את המחיר הגבוה ביותר במשק תמורת הגז שהיא רוכשת מתמר. החוזה נכפה על החברה על ידי הממונה על ההגבלים לשעבר, דיויד גילה, ויו"ר רשות הגז המודחת, אורית פרקש. מי שייהנה מהמחיר המופחת הם העסקים והמפעלים הרוכשים גז מיצרני חשמל פרטיים.

    

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy