פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
המשלחת הטורקית הוצנעה
06/02/2017 18:37

גורמים בישראל מעדיפים להצניע את הפגישה שהתקיימה אתמול בין נציגים ממשרד האנרגיה ומשרד החוץ הטורקי לאנשי ענף האנרגיה בישראל. זהו ביקור שני של משלחת טורקית מאז נחתם הסכם הפיוס בין ישראל וטורקיה.

 | חדשות האנרגיה |

בעקבות ההסכם הודיעו שדתי המדינות כי הן מתכוונות לקדם עסקות יצוא של גז מישראל לטורקיה. כמו כן התחייבה ישראל לאפשר לטורקיה להגיש סיוע לפלשתינים ברצועת עזה ולהקים שם תחנת כוח. שר האנרגיה יובל שטייניץ דיווח לתקשורת על הביקור אולם הוא עצמו לא נכח בפגישות עם הטורקים.  

בפגישות שהתקיימו אתמול בערב השתתפו בין היתר מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור (בתמונה), מנכ"ל חברת דלק קידוחים יוסי אבו ומנכ"ל נובל אנרג'י ישראל, ביני זומר. עיתוי הגעתה של המשלחת היה גרוע מבחינת ראשי ענף האנרגיה: בחודשים האחרונים התגבשה בחוגי הענף תובנה שעסקת יצוא גז לטורקיה עלולה להיתקל בקשיים מהותיים על רקע המתיחות בין טורקיה וקפריסין: שתי המדינות מקיימות שיחות בניסיון להגיע לפשרה בסכסוך הטריטוריאלי ביניהן, אולם עד כה ללא תוצאות.

נוכח העימות צפויה ישראל להיתקל בקשיים   בהנחת צינור גז שיחבר בין המאגרים בישראל וטורקיה. הצינור חייב לעבור במים הכלכליים של קפריסין. קפריסין מנועה על פי החוק הבינלאומי מהתנגדות להנחת הצינור, אולם היא רשאית לעכב אותו מטעמים של הגנת הסביבה. בישראל ברור שאם לא יושג הסכם בין טורקיה וקפריסין, לא ניתן יהיה להניח את הצינור. נוכח הכרה זו החלה ישראל לקדם במרץ אפשרות ליצוא באמצעות צינור שיעבור מהמאגרים של ישראל וקפריסין ליוון ובהמשך לאיטליה. מנכ"ל משרד האנרגיה מרידור אף יצא לאחרונה לאירופה וקיים מפגשים בינלאומיות עם מקביליו ביון, קפריסין והאיחוד האירופי בניסיון לקדם את הנחת הצינור.

למרות בדיקות התכנות שהעלו ממצאים חיוביים, נראה שכדאיות הנחת הצינור היא גבולית, תלויה במידה רבה במחירי הגז, הנתונים לתנודתיות חריפה. בכל מקרה ברור שנוכח העלויות הגבוהות, תידרש ישראל לייצא באמצעות הצינור כמות מרבית של גז, וההיא לא תוכל, ככל הנראה, לייצא במקביל גז לטורקיה או למצרים.

נושא נוסף משאמורה המשלחת הטורקית לקדם הוא הקמת תחנת כוח המונעת בגז בעזה. הרצועה סובלת ממחסור חשמל חריף, וטורקיה התחייבה להקים במקום תחנה נוספת המונעת בגז. ישראל מחויבת לאפשר את הקמת התחנה על פי ההסכם, אולם לא ברור מה יהיה מקור הגז לתחנה. מול חופי עזה התגלו מאגרי גז גדולים ("גזה מרין") על ידי חברת BG, אולם גורמים ביטחוניים מתנגדים לפי שעה למתן היתר לפיתוח המאגר. לאחרונה גבה המתיחות בין ישראל לשלטון בעזה על רקע המאמצים לשחרור שני ישראלים המוחזקים ככל הנראה ברצועה, ולהחזרת גופות חיילים שבידי הפלשתינאים.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy