פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
דחיה במכרז הרישיונות החדשים
09/02/2017 21:42

שר האנרגיה יובל שטייניץ דחה את המועד להגשת בקשות לרישיונות חיפושים בים ל-10 ביולי. המועד המקורי להגשת הבקשות נקבע לאפריל השנה. שטייניץ נימק את הדחיה בהיענות הרבה שעוררה ההכרזה על חידוש חלוקת הרישיונות בנובמבר, בקרב חברות בארץ ובחו"ל: "לאור בקשות חוזרות אלינו והיענות רבה, החלטנו להאריך את ההליך התחרותי המתקיים, ולאפשר לחברות ללמוד את ההליך ולקחת בו חלק" – אמר בכנס שהתקיים היום בתל אביב.

 | חדשות האנרגיה |

עם זאת לא ידוע עד כה על גורם זר או מקומי שהודיע על כוונתו להגיש בקשה לרישיון, למעט הודעתו של יו"ר חברת אנרג'יאן היוונית שהחברה בוחנת אפשרות לבקשה כזו. למרות הממצאים הגאולוגיים שמציג משרד האנרגיה ועל פיהם קיים סיכוי גבוה לתגליות נוספות של גז ונפט מול חופי ישראל, שרוי ענף האנרגיה בישראל במצב של אי וודאות, הגורם לחברות שהתעניינו בחיפושי נפט באזור להשהות את החלטתן: פיתוח מאגרי הגז וגיוס המימון הנדרש תלוי במידה רבה ביכולת החברות לחתום על חוזי יצוא. הציפיות שחוזי יצוא גדולים ייחתמו זמן קצר לאחר אישור מתווה הגז לא התגשמו עד כה. יצוא הגז לטורקיה אינו עומד על הפרק. צינור גז לטורקיה חייב לעבור במים הכלכליים של קפריסין, שכבר הבהירה שלא תאפשר את הנחת הצינור כל עוד מתקיים הסכסוך המדיני בינה לבין טורקיה. הסכסוך פרץ בעכבות כיבוש חלק מאדמת האי על ידי טורקיה ותנועת התנחלות של אזרחים טורקים בצפון האי. טורקיה אינה נזקקת במיוחד לגז הישראלי. הכמויות שיכולה ישראל לספק הן קטנות יחסית והמדינה נהנית מאספקת גז מרוסיה, אירן ומקורות נוספים. הביקוש לגז הישראלי בטורקיה נובע בעיקר מאסטרטגיה כללית של הממשלה לגיוון מקורות האספקה למשק הטורקי ורצון לשמש גורם מתווך ביצוא גז לאירופה.

לקוחות נוספים לגז הישראלי עשויים להימצא במצרים, שם נחתמו בעבר הסכמי כוונות לרכישת גז ישראלי. ממשלת מצרים הקפיאה את האישורים לחתימת חוזי יבוא גז מישראל על רקע הבוררות המתקיימת בפרשת ניתוק אספקת הגז המצרי לחברת החשמל הישראלית. בינתיים מצליחה מצרים להתגבר על המחסור החריף בגז ממנו סבלה בשנים האחרונות. מצרים צפויה להפסיק בקרוב את יבוא הגז למדינה ושר הנפט המצרי אף מקווה להתחיל וייצא גז בעוד שנתיים. בהמשך הדרך קיים ספק אם מצרים תזדקק לגז הישראלי גם למתקני ההנזלה שלה, המיועדים ליצוא גז לאירופה ולמדינות אחרות.

לאלה מצטרף המצב הכללי של שוק האנרגיה, שטרם התאושש מפולת המחירים שקדה אותו בשנתיים האחרונות. תקציבי הפיתוח של החברות הגדולות עדיין מצומצמים והן בוחרות בקפידה את האתרים בהן הן מעוניינות לפעול. חלק מהחברות לטושות עיניים לאפשרויות החדשות שנפתחו עם הסרת הסנקציות מעל אירן. אירן נכנסה לפיתוח מואץ של משק האנרגיה הענקי שלה, וחברות הפועלות בה, חוששות שפעילות בישראל תמנע מהן לזכות במכרזים הגדולים. חברות בינלאומיות המעוניינות בכל זאת לפעול באגן המזרחי של הים התיכון השתתפו במכרזי הרישיונות שפרסמה לאחרונה קפריסין ועשויות לקבל רשיונות במסגרת המכרזים הצפויים להיפתח בקרוב בלבנון ובמצרים.

נוכח המצב הבלתי ברור בשוק צמצמו גם בעלי מאגר לווייתן, קבוצת נובל אנרג'י, דלק ורציו את תכניות הפיתוח של המאגר, למינימום הנדרש על מנת לעמוד במתווה הגז ומבלי לאבד את זכויותיהם על המאגר. התכנית, המכונה "לווייתן קטן" אינה כוללת אסדת הפקה. סימן מדאיג נוסף למצב הוא התמהמהות ההחלטה הסופית של חברת נובל אנרג'י על השקעה בפיתוח המאגר. גורמים מקורבים לקבוצה העריכו שהחלטה כזו תיפול עד סוף 2016 או לכל המאוחר בינואר השנה. בשבוע הבא צפויה נובל אנרג'י לפרסם את דוחותיה השנתיים ובמסגרת זו צפויה הנהלת החברה להתייחס למצב מאגרי הגז בישראל.

    


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy