פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
היח"פים מתריעים נגד מונופול חח"י
19/02/2017 20:06

פורום יצרני החשמל הפרטיים מתריע מפני האפשרות שחברת החשמל תעשה שימוש בכוחה המונופוליסטי במשק החשמל על מנת להצר את צעדיהם של מתחרים. הפניה נעשתה על רקע פניית חברת החשמל לרשות להגבלים בבקשה לצמצם את המגבלות החלות עליה עקב מעמדה המונופוליסטי במשק החשמל. היצרנים מבקשים להיפגש עם הממונה בכדי להציג לה את עמדותיהם.

 | חדשות האנרגיה |

במכתב ששלח נציג הפורום עו"ד עמית קריספין (בתמונה) לממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין מסביר קריספין יצרני החשמל הפרטיים מתחרים בחברת החשמל אולם הם גם נזקקים לשירותיה על מנת שיכולו להתחרות בה והתלות יוצרת מצבים של ניגודי אינטרסים. כך לשם נדרשים יצרני החשמל הפרטיים לבצע סקרי התכנות לקראת חיבורם לרשת שבה שולטת חברת החשמל. אולם חברת החשמל היא הגורם היחיד המוסמך לבצע סקרים כאלה והיצרנים הפרטיים תלויים בה על מנת שיוכלו להתחרות בחברת החשמל. קריספין טוען שבמצב זה מעמידה חברת החשמל מכשולים וקשיים בפני היצרנים הפרטיים ופוגעת ביכולתם להתחרות בה.  

עוד מוחה קריספין על כך שבמסגרת עיצומים שנקטו עובדי החברה במסגרת מאבקם ברפורמה במשק החשמל הם נקטו דווקא בפעולות הפוגעות בשירותים שמעניקה חברת החשמל ליצרנים הפרטיים.

קריספין טוען בין היתר שלחברת החשמל מעמד מונופוליסטי מתוקף היותה מנהלת המערכת של משק החשמל. ניהול המערכת קובע את היקף היצור חלוקתו ומבנה רשת ההולכה והחלוקה של החשמל. אולם, אומרים יצרני החשמל הפרטיים, "תחום פעילות זה נשמט מהכרזת המונופולין של חח"י, ובהכרזת המונופולין נכלל רק היבט אחד של ניהול המערכת, פעילות של מתן שירותי גיבוי. לאור האמור, אנו מבקשים כי הכרזת המונופולין תורחב כך שגם תחום הפעילות של ניהול מערכת החשמל ייכלל בו."

היצרנים הפרטיים מביעים מחאה גם על כוונתו של משרד האנרגיה לחייב יזמים של תחנות כוח חדשות להשתמש בשירותיה של חברת החשמל לבניית תחנות הכוח. הנושא נדון במסגרת מאמצי משרד האנרגיה לשכנע את עובדי חברת החשמל להסכים לרפורמה המוצעת במשק החשמל, אל לטענת משרד האנרגיה טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.  

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy